ProRail is deze week gestart met het plegen van onderhoud aan het treinstation in Nieuwerkerk aan den IJssel. Dat melden de beheerders achter de populaire Nieuwerkerkse Facebookgroep ‘Je bent Nieuwerkerker Als’.
Het onderhoud bestaat op dit moment uit het vervangen van losgekomen tegels op de liftschacht van het treinstation. Dit blijkt uit navraag bij de bouwvakkers die de werkzaamheden uitvoeren. De loszittende tegels waren onderdeel van raadsvragen van de SP-fractie aan het college van B&W in mei van dit jaar. Toen werd nog gemeld dat er geen sprake zou zijn van een gevaarlijke situatie. Wel zou de constatering worden doorgegeven aan de locatiemanager van de NS.
De staat van het treinstation kreeg eerder al met enige regelmaat kritiek via sociale media. Prorail gaf in april van dit jaar aan dat de problemen met het treinstation bekend zijn bij ProRail en de NS.
Een aantal problemen, zoals de losliggende betonplaten op het perron, kunnen alleen opgelost worden door een buitendienst stelling van het spoor. Dit betekent dat tijdens de werkzaamheden er geen enkel treinverkeer mogelijk is. Hierdoor vergt de planning nauw overleg met de gebruikers van het spoor. Naast de NS als personenvervoerder is ook overleg nodig met de goederenvervoerders die gebruik maken van het Nieuwerkerkse treinspoor. Volgens de planning van ProRail moet het onderhoud aan bijvoorbeeld het perron in de loop van 2018 gebeuren tijdens een buitendienst stelling.
Naast het onderhoud aan het perron zijn er ook verbeterpunten op het gebied van bebording en oplaadpunten voor de OV chipkaart. De NS is voor de oplaadpunten verantwoordelijk. Inmiddels is toegezegd dat ook aan de Zuidplas-zijde van het station een oplaadpunt komt. Een planning hiervoor is op dit moment niet bekendgemaakt.
Foto: Archieffoto