Opinie: Is Rotterdam en Den Haag al toe aan een RandstadRail-Ringlijn: een RRRlijn?

De bewoners van Nesselande hebben via een enquête laten weten, dat zij een metroverbinding met Zoetermeer zouden willen. Nu waren in het verleden plannen voor dergelijke nieuwe metrolijnen al teruggebracht tot een verlenging van de Nesselande-lijn richting Gouda respectievelijk Waddinxveen en was een verlenging richting Bleiswijk etc. al afgevoerd, maar de plankaart is geduldig.

Onvermijdelijk zal deze Nesselande-Zoetermeerverbinding het snelst en goedkoopst via de Eendragtspolder lopen en wil deze lijn de laatste nog een beetje fatsoenlijk doorsnijden en ook Zevenhuizen mogelijk aandoen dan ligt het tracé evenals in Nesselande onder de hoogspanningstrace met een station ter hoogte van de nieuwe weg naar de roeibaan of ter hoogte van de Hennipdreef, waarna deze waarschijnlijk verder via of evenwijdig aan de huidige spoorbaan DenHaag-Gouda zal lopen naar het in aanbouw zijnde station Bleizo.
Het andere mogelijke tracé is evenwijdig aan de N219 en langs Zevenhuizen-Zuid, dat overigens een aantal kostbare kunstwerken zoals onder andere bij de doorsnijding van de Ringvaart en vervolgens de kruising van het verkeersplein met zich mee zal brengen.

Beide trace’s leveren kwa passagiers weinig op. Er moet dus een andere dwingender reden zijn voor aanleg. Het meest voor de hand liggend is dan de idee van een ringlijn. Meestal moet je dan denken aan een metro(!)pool als bijvoorbeeld Parijs, waar zo net besloten is om een dergelijk ringlijn aan te leggen. Maar op kleinere Rotterdam-Den Haag schaal is daar wellicht oren naar. Ook het voortbestaan van de NZ-lijn tussen Slinge (RdamZuid) via Rhoon/Portugaal naar Hoogvliet/Spijkenisse is deels zo te verklaren. Kortom deze uitbreiding via Zevenhuizen zou mits aangesloten op het Zoetermeer-Centrum (is niet goedkoop!) en verder zou kunnen gaan functioneren.
Zevenhuizen -toch al geen onderdeel meer van het Groene Hart- zou zo meer en meer bij Rotterdam-Den Haag getrokken worden voor zover dat eigenlijk al niet het geval was. Waar een ruimtelijk plan met mogelijke metroverbindingen al niet toe leidt!

Jan Dirk Dorrepaal

Ook een opinie artikel insturen? Mail naar info@gouweijsselnieuws.nl