VVD blijft het oneens met aanpak N456 en wil discussie in raad hierover

De gemeente Zuidplas gaat begin 2020 de Bredeweg en de Middelweg vanaf de rotonde Doelwijk in Zevenhuizen tot aan de aansluiting bij A20 in Moordrecht (N456) opknappen. Dat is terug te lezen in de beantwoording op de schriftelijke vragen van raadslid Karreman (VVD). De VVD laat in een reactie weten dat ze het daar niet eens mee zijn en gaan het onderwerp in de gemeenteraad agenderen.

De liberalen wilde weten of het wel zinnig is om het nu te doen en of dit alleen maar is om de snelheid te beperken. De weg was eerst van de provincie maar gaat de weg overdragen aan de gemeente Zuidplas nadat de Moordrechtboog de regionale functie heeft overgenomen. De snelheid is verlaagd van 80 naar 60 kilometer per uur.

De gemeente geeft aan dat het deels is om de snelheidsbeperking : “Deels, de werkzaamheden hebben ook te maken met noodzakelijk onderhoud. Hierbij worden de maatregelen i.v.m. het gewijzigde snelheidsregime (van 80 naar 60 km/uur) meegenomen ” .

Gemeenteraadslid - Leendert Karreman
Leendert Karreman (VVD)

Karreman vroeg in zijn vragen wat de consequenties zijn als de weg niet goed is ingericht. In de antwoorden is daar over terug te lezen dat de politie dan ook niet kan handhaven op snelheid: “De huidige N456 heeft de uiterlijke kenmerken van een 80 km/u weg en voldoet niet aan de gestelde richtlijnen voor een 60 km/uur weg. De politie zal niet handhavend optreden (en zelfs negatief adviseren) op het moment dat de inrichting van de weg niet voldoet aan de richtlijnen die gelden voor een 60 km/uur weg“.

In de beantwoording is niets te lezen of de werkzaamheden later kunnen als hier het vijfde dorp komt. De antwoorden geven raadslid Karreman nog veel meer vragen en de VVD-fractie vraagt zich af hoe noodzakelijk dit onderhoud is en in hoeverre de “verkeerde” inrichting bij de geldende maximumsnelheid een rol speelt. “Er vanuit gaande dat de ontwikkelingen van het middengebied doorgaan vinden wij het echt zonde van het geld om deze weg in 2020 te onderhouden c.q. te reconstrueren. Bij de ontwikkeling van het middengebied (waar de beoogde start nabij de kruising Zuidelijke Dwarsweg/Middelweg is) gaat de weg er binnen de kortste keren aan, de weg is ogenschijnlijk in voldoende staat en de verkeersbewegingen zijn fors afgenomen. “ legt Karreman uit.

Nu onderhouden is 2 keer betalen!

Leendert Karreman – VVD

“Door verlaging van dd maximumsnelheid voldoet de weginrichting niet meer. Het VVD-raadslid vraagt zich af hoe erg dat op dit moment is. “Krijgen we niet dezelfde problematiek als bij de Zuidplasweg in Zevenhuizen nabij het Nijverheidscentrum? Die weg is ook overgedragen door de Provincie aan de gemeente en van 80 km/uur naar 60 km/uur gegaan. Vervolgens gereconstrueerd, waarbij de weg smaller is gemaakt (zoals bij een 60 km/uur weg hoort). Kort daarna klaagden de ondernemers van het Nijverheidscentrum dat de weg onvoldoende geschikt was voor het vrachtverkeer. De berm werd kapotgereden en vervolgens heeft de gemeente de berm deels moeten verharden met grind.  Aan de Bredeweg/Middelweg zitten ook verschillende ondernemers, gaan zij dezelfde problematiek krijgen? “.

Wat de VVD in Zuidplas betreft worden de werkzaamheden voorlopig in de koelkast gezet en gewacht op de toekomt : “Wij zien geen reden om nú deze weg te reconstrueren, met alle kosten van dien, om vervolgens bij de ontwikkeling van het middengebied dit nogmaals te doen omdat de weg stuk is gereden door het bouwverkeer. Nu onderhouden is 2 keer betalen! Dat gaan we toch niet doen?! Wij gaan dit aan de orde stellen in de gemeenteraad van Zuidplas