Vrijdag 29 november werd de Françoisbrug in Nieuwerkerk aan den IJssel officieel in gebruik genomen. Deze stalen brug over de ringvaart van de Zuidplaspolder maakt samen met het Françoisviaduct verbinding tussen Kortenoord en de N219.
Door middel van vernuftige, hydraulische techniek werd de brug door wethouder Jan Willem Schuurman van Openbare Ruimte met een druk op de knop geruisloos geopend en weer gesloten. “De renovatie van de brug is nagenoeg onzichtbaar en toch is er veel werk verzet en spreek ik mijn waardering uit voor alle kennis en energie die hier door de betrokken bedrijven in is gestoken”, aldus Schuurman.
Aanleiding voor de renovatie van de Françoisbrug was het feit dat bij het oversteken van de brug, deze vaak klapperde. Dat werd veroorzaakt doordat de brug niet volledig werd neergedrukt op de oplegging. Met name tijdens warme dagen ontstond er ruimte tussen de brug en de oplegging. Behalve dat dit lawaai gaf, is een continue dynamische belasting – zeker van zwaar verkeer zoals vrachtwagens – ook slecht voor de brug.
Bijzondere technieken
Voor de renovatie is gebruik gemaakt van bijzondere technieken. De opleggingen zijn vervangen door hydraulische buffers. Het ophalen en neerlaten van de brug gebeurt volledig computer gestuurd. De brug heeft een volledig nieuw besturingssysteem gekregen. Door het hydraulische systeem blijft de brug goed sluiten, ook als de brug langzaam op en neer beweegt door passerend verkeer.
Uitzetting van het metaal tijdens warme dagen heeft ook geen invloed meer op het openen en sluiten van de brug. Het metaalbedrijf Slangen Staal uit Gouda en het elektro-technische bedrijf Istimewa uit Veghel waren verantwoordelijk voor de renovatie van de Françoisbrug.