8.5 C
New York
woensdag 8 mei 2024

Burgemeester leest ‘Moppereend’ voor aan peuters

Op woensdagmorgen 22 januari leest burgemeester Han Weber het boek Moppereend voor aan de kinderen van peuterspeelgroep Wollewietje in Nieuwerkerk aan den IJssel. Dit doet hij in het kader van de Nationale voorleesdagen. Wethouder Verbeek (Onderwijs) gaat uit het zelfde prentenboek voorlezen in de bibliotheek in Nieuwerkerk aan den IJssel in de Batavier.

Het prentenboek van 2020 is Moppereend uit 2018 en is geschreven door Joyce Dunbar, geïllustreerd Petr Horáček en vertaald door Jesse Goossens. Moppereend gaat gedurende dit prentenboek van mopperig naar extreem chagrijnig. De andere dieren, die haar juist proberen op te vrolijken door te vragen of ze met hen wil meedoen, worden uiteindelijk allemaal aangestoken door het gechagrijn van eend. Ondertussen wordt het donderwolkje boven moppereend groter en groter tot het een ‘megantische’ zwarte wolk is geworden. En wat krijg je dan? De boel barst los: regen, dansende dieren in de plassen en een regenboog.  Een mooie conclusie: hoe donker de wolken ook worden, ooit komt er een einde aan.

Voorlezen maakt groot verschil

Baby’s, peuters en kleuters die door hun ouders worden voorgelezen, ontwikkelen een voorsprong in hun taalontwikkeling. Van de kinderen die niet worden voorgelezen heeft 30% voldoende woordenschat voor een goede start op school. Van de peuters en kleuters die wel geregeld zijn voorgelezen heeft bijna 70% voldoende woordenschat. Via het voorlezen ontwikkelen kinderen naast een goede woordenschat ook hun mondelinge taalvaardigheid en maken zij kennis met ‘boekentaal’, taal die afwijkt van de dagelijkse omgangstaal. Niet alleen draagt het rijke, veelzijdige en complexe taalgebruik in boeken bij aan de effecten van voorlezen op de taalontwikkeling, ook de gesprekken die ouders met hun kinderen voeren tijdens het voorlezen werken stimulerend. Het is belangrijk om kinderen vanaf jongs af aan te laten ervaren hoe leuk voorlezen is. Een positieve attitude tegenover het lezen is belangrijk voor het later zelf willen leren lezen. De Nationale Voorleesdagen stimuleren ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten om dit te doen. Meer input op www.leesmonitor.nl of de brochure Meer voorlezen beter in taal.

Advertentie