8.5 C
New York
vrijdag 22 november 2024

D66 vraagt om aanpak wachttijden bij afvalbrengstation

De gemeenteraadsfractie van D66 in Zuidplas heeft via schriftelijk vragen aandacht gevraagd voor de wachtrijen die staan bij het afvalbrengstation in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Raadslid Bon-Van de Griek heeft begrip voor de situatie dat bij de start van de intelligente lock down de wachttijden op het afvalbrengstation opliepen mede omdat veel mensen en masse hun huizen en tuinen gingen opruimen. “Het is begrijpelijk dat de gemeente het heeft gezien als een tijdelijke piek en naast de verruiming van de tijden in Nieuwerkerk vooral heeft opgeroepen het wegbrengen van afval uit te stellen. Het was toen ook niet helder hoe lang de situatie van intelligente lock down zou gaan duren” stelt het raadslid.

Inmiddels is er voor veel bewoners een situatie ontstaan waarin verder uitstellen niet meer mogelijk is en het voor het aanzicht van de openbare ruimte onwenselijk is; er ontstaat bijv. verrommeling in tuinen en het risico ontstaat dat mensen hun afval dumpen. Bon-van de Griek : “D66 constateert dat de wachttijden nog steeds van enorme omvang zijn. Wachttijden van 1 tot 1,5 uur zijn niet ongebruikelijk. We kennen bijvoorbeeld mensen die tijdens het opruimen ten tijde van hun verhuizing 5 maal minimaal 1 uur in de rij hebben gestaan. Wij vinden dit een zeer onwenselijke situatie“. De fractie heeft de onderstaande vragen gesteld:

1. Waarom heeft de gemeente er niet voor gekozen het afvalbrengstation in Zevenhuizen te heropenen?

2. Is de gemeente bereid het afvalbrengstation in Zevenhuizen op korte termijn te heropenen?

3. Waarom is er niet voor gekozen de openingstijden van het afvalbrengstation in Nieuwerkerk aan den IJssel verder te verruimen?

4. Is de gemeente bereid de openingstijden van het afvalbrengstation in Nieuwerkerk aan den IJssel alsnog te verruimen, bijvoorbeeld van 9 tot 17 uur , een extra avondopening en/of opening op zondag?

5. Heeft de gemeente overwogen om de informatievoorziening rond de wachttijden bij het afvalbrengstation te verbeteren? Bijvoorbeeld via de cyclusapp de actuele wachttijden communiceren?

Advertentie