8.5 C
New York
donderdag 21 november 2024

Prorail: Spelende kinderen onder perron oorzaak vallend beton bij treinstation

De gevallen betonbrokken van afgelopen weekend bij het station van Nieuwerkerk aan den IJssel zijn mogelijk losgekomen door spelende kinderen onder het perron. Dat laat beheerder ProRail weten aan Gouwe IJssel Nieuws na onderzoek.

Bij het station in Nieuwerkerk aan den IJssel is afgelopen weekend een brok beton van ruim een kilo naar beneden gevallen. De brokken vielen op het voetpad onder het station aan de Kerklaan. ProRail en de spooraannemer zijn geschrokken van het feit dat er brokstukken van het viaduct op de weg belanden. Dat is een gevaarlijke situatie waar meteen iets aan moet gebeuren. Daarom zijn ProRail en de aannemer onmiddellijk onderzoek gaan doen naar het voorval” laat men weten.

Voor dit onderzoek heeft ProRail ook een stuk beton opgehaald, welke bij de redactie van Gouwe IJssel Nieuws was afgegeven. Uit het onderzoek kon de herkomst van het stuk beton worden opgemaakt, de kleur roest en de breedte van het stuk en de samenstelling van het beton komen overeen met het beton onder het perron en dus niet van het viaduct.

“Afgelopen donderdag heeft een machinist jongeren gezien onder het perron, dat aan de zijkant open is. Zij zijn vermoedelijk via het talud naar boven in het gat geklommen, waardoor spoorballast of ander betonmateriaal/afval naar beneden is gekomen. Dat is een onwenselijke situatie” aldus ProRail.

Vervolg

Allereerst wil ProRail dat het gat onder het perron dicht komt waardoor kinderen niet meer onder het perron kunnen klimmen legt de woordvoerder uit : “ProRail wil uiteraard niet dat mensen onder het perron kunnen komen. Daarom is ProRail in gesprek met de aannemer op welke wijze we de gaten aan de bovenkant van het talud kunnen dichten”.

Behalve het afdichten van het gat wordt de controle op de veiligheid van het treinstation verder uitgebreid : “Na het voorval met het betonbrok is opnieuw gekeken naar loszittende delen beton aan het ‘plafond’ van het viaduct en hierbij is niets aangetroffen. Toch hebben we de aannemer gevraagd om het beton van de viaductrand wekelijks in plaats van maandelijks te inspecteren en indien nodig losse brokken beton los te trillen. Voor de langere termijn willen we de betonrand behandelen, zodat er geen water meer bij kan en hierdoor geen nieuwe brokstukken loskomen. Het kost tijd om dit goed te regelen” schetst de beheerder het vervolgproces.

Voorbeeld van afbeelding
foto van ProRail van het gat waarkinderen in kunnen en de betonbrokken uit zijn gekomen
Advertentie