8.5 C
New York
zaterdag 18 mei 2024

ProRail treft voorbereiding voor de winter

Onlangs vond de gezamenlijke winteroefening van NS en ProRail plaats. Tijdens deze oefening werd een heftige winterse situatie gesimuleerd om voorbereid te zijn op het echte werk.

Bijzondere uitdaging

Willeke Steenks is programmamanager seizoensvoorbereiding bij ProRail. Voor haar is de winteroefening het einde van een lang proces aan wintervoorbereidingen. “Direct na afloop van de vorige winter is het seizoen geëvalueerd en zijn we begonnen met de voorbereidingen op deze winter. De plannen hiervoor maken we samen met vervoerders.” De uitdaging van het voorbereiden zit voor Willeke in de variëteit. “De hele keten betrekken we bij seizoensvoorbereiding. Onderhoud, incidentenbestrijding, verkeersleiding en meer. Zo’n winterse dag is daardoor een bijzondere uitdaging”. Voorbereiding is belangrijk zodat iedereen op winterse dagen zijn aandeel kan leveren. “Maar die voorbereidingen zijn ook heel leuk”, vindt Willeke. “Het is heel bijzonder om in de winter bezig te zijn met de zomer en andersom. Het is echt vooruitdenken.”

IJsvrij houden van sporen

Eind oktober vond er een belangrijke inspectie plaats in de voorbereiding op de winter. Daar werd gekeken hoe het met de wisselverwarming stond. Waar nodig is extra onderhoud uitgevoerd. “Toch kunnen wisselverwarmingsinstallaties tijdens winters weer in storing raken of defect gaan”, zo geeft Willeke aan. “We spannen ons samen met vervoerders en aannemers maximaal in om dit te beperken en reizigers ook in winterse omstandigheden zo betrouwbaar mogelijk vervoer te bieden.” Naast de wisselverwarming zijn in voorbereiding op de winter onder meer de anti-icing installaties samen met NS klaar voor gebruik gemaakt. Bij anti-icing wordt de onderkant van treinen besproeid waardoor sneeuw zich minder makkelijk hecht. Ook zijn er afspraken gemaakt met aannemers over het paraat hebben van storings- en sneeuwploegen. Sneeuwploegen houden het spoor zoveel mogelijk ijsvrij. Mocht er toch een storing of defecte wissel zijn dan verhelpt de storingsploeg het probleem zo snel mogelijk. 

Winter 2009 – grote vertragingen door sneeuwval met een Mat’64 treinstel op station Nieuwerkerk aan den IJssel

Meegezogen in nieuwe realiteit

Aan de winteroefening met NS deed Edward Hueting, Officier van Dienst – Incidentenbestrijding in opleiding, voor het eerst mee. “Het was best realistisch, ik vergat soms dat het een oefening was. Zeker doordat er ook echt een mindset was bij alle deelnemers om het niet als oefening te zien. Iedereen nam het heel serieus.”

De situatie die gesimuleerd werd was een combinatie van een ochtendstorm in het noordwesten en in de middag veel sneeuwval in het zuidoosten. “Een extreme weersituatie maar we moeten ons er wel op voorbereiden. Het kan namelijk zo gebeuren”, vertelt Edward. “Met name de combinatie van een storm en sneeuwval was uitdagend. De situaties volgden elkaar snel op. Hierdoor moest er soms heel snel geschakeld worden.” De structuur had een belangrijke rol in de oefening, zo viel Edward op. “Het was bijzonder om te zien hoe gestructureerd het proces verliep. Iedereen was naast zijn eigen rol ook bewust van het ketenverband. Dit is belangrijk om tot de optimale beslissing te komen.”

Edward vindt het belangrijk dat de oefening wordt gedaan. “Ik ben nu beter voorbereid op extreme weersituaties. Ik heb in de oefening allemaal scenario’s moeten overwegen waar ik daarvoor nooit aan zou denken. Dan is het fijn dat je eerst kan oefenen hoe dit moet.” 

Advertentie