De taluds van steen of verouderd groen bij zeven stations, waaronder het station in Nieuwerkerk aan den IJssel maken plaats voor wilde bloemen en kruiden.
Om te zorgen dat de zaden blijven liggen op de schuine en steile taluds is een speciaal en 100% biologisch mengsel van compost, bindmiddel en bloemenzaad gebruikt. Vanaf juni zijn naar verwachting de eerste bloemen te zien. NS en ProRail willen de stations en hun omgeving groener maken om insecten en vogels te trekken en de biodiversiteit te stimuleren.
Langs het spoor is een paar duizend vierkante meter grond ingezaaid met bloemrijke bijenmengsels. Martijn Tellmann, adviseur groenvoorziening bij NS vertelt: “Straks bloeien er allemaal inheemse bloemen en kruiden zoals Duizendblad, Wilde bertram en Bolderik. In juni komen de eerste bloemen op. Het kan nog wel even duren voordat alle planten en kruiden te zien zijn. Sommige kruiden verwachten we pas over een jaar. Alle wilde bloemen en kruiden die we hebben gezaaid, komen van nature in deze gebieden voor. Ook gebruiken we geen bestrijdingsmiddelen.”
Speciale techniek
De taluds zijn ingezaaid met een techniek genaamd hydroseeding: dit bedekt de grond met een groen laagje. Hierdoor spoelen of waaien de zaden op de schuine ondergrond niet weg. Het is een volledig biologisch mengsel van bindmiddel, bloemenzaad, kiemversneller en meststof. Het groene laagje, kleurt langzaam bruin en verdwijnt daarna vanzelf als de bloemen en kruiden opkomen.
Geen strak gazon voor de bij
ProRail en NS hebben hiervoor gekozen omdat wilde bijen, vlinders en andere insecten het moeilijk hebben in Nederland. Deze insecten houden niet van een strak groen gazon, maar juist van wilde bloemen. Op deze manier stimuleren we de verscheidenheid aan bloemen en planten in ons land. Reinout Wissenburg, manager duurzaamheid bij ProRail: “De spoorinfrastructuur biedt veel ruimte om bij te dragen aan het versterken van de biodiversiteit. Het inzaaien creëert een nieuw en gezond leefgebied voor talloze insectensoorten. Zo draagt de spoorsector bij aan duurzaamheid, zoals we dat onder meer ook doen door meer treinverkeer mogelijk te maken, zonnepanelen op stations te leggen en door dwarsliggers zoveel mogelijk te hergebruiken. Bovendien is zo’n bloemenzee een lust voor het oog.”