De gemeente Zuidplas biedt sinds dit jaar inwoners sneller hulp aan bij beginnende schulden. Het duurt vaak jaren voordat mensen met schulden de stap naar hulp durven te zetten. Een eerste achterstand in betalen kan daardoor snel groeien naar een flinke schuld. Door vroeg hulp aan te bieden, kan je samen proberen te zorgen dat dit niet gebeurt. Tot 1 juli 2021 was de gemeente hier direct bij betrokken, nu is het de taak van Stichting ZO!
De wet gemeentelijke schuldhulpverlening is op 1 januari 2021 aangepast. Daardoor krijgen alle gemeenten in Nederland een bericht als er betaalachterstanden zijn bij een inwoner. Het bericht komt van een woningverhuurder, zorgverzekeraar, energiebedrijf of waterbedrijf. Dit bericht komt alleen als het bedrijf of instantie zelf geen oplossing heeft gevonden met de inwoner. In het tweede kwartaal kreeg de gemeente Zuidplas in totaal 355 signalen, gemiddeld 118 per maand.
Meestal gaat het om één betaalachterstand. In dat geval stuurde de gemeente een brief, waarin hulp en advies aangeboden werd, indien gewenst. Sinds 1 juli is deze brief afkomstig van Stichting ZO!, waar contact mee opgenomen kan worden.
Als het gaat om meerdere betaalachterstanden of als het gaat om hoge bedragen, bellen medewerkers op of gaan ze persoonlijk langs. De eerste reactie van inwoners is er regelmatig één van verbazing. Soms omdat ze niet weten van een betaalachterstand, soms omdat ze geen gemeentelijke medewerkers aan de deur verwachten over dit onderwerp. De medewerkers gaan vervolgens het gesprek aan. Zij spreken heel wat inwoners die de aangeboden hulp waarderen en er gebruik van maken. Er zijn ook mensen die na een gesprek zelf op zoek gaan naar een oplossing voor hun betaalachterstanden.
De eerste resultaten van vroegere hulpverlening zijn zichtbaar. Bij twee inwoners is Stichting ZO! extra betrokken, omdat er toch meer aan de hand bleek te zijn. Anderen zijn doorgestuurd naar de budgetmaatjes van voorheen Welzijn Zuidplas en nu Stichting ZO! om samen de financiën uit te zoeken. Ook hebben medewerkers samen met inwoners de schuldeiser gebeld om te kijken hoe de betaalachterstand op te lossen.
Wethouder Jan Willem Schuurman: “Ik snap dat mensen wat onwennig reageren als we opeens bij hen op de stoep staan. Het is ook een onderwerp waar we het niet graag met elkaar over hebben. En juist daarom is het zo belangrijk om er vroeg bij te zijn, om de helpende hand aan te bieden. Daarmee kunnen we een hoop problemen in de toekomst voorkomen. Wij zijn tevreden met deze eerste hulp bij beginnende schulden en blijven dit samen met Stichting ZO! oppakken.”