8.5 C
New York
vrijdag 22 november 2024

Fietsersbond Waddinxveen roept partijen op werk te maken van fietsknelpunten

Met de komende gemeenteraadsverkiezingen van 2022 in het vooruitzicht maken veel organisaties gebruik om de wensenlijstjes in te leveren bij de partijen. Vaak is men al bezig om de nieuwe partijprogramma’s op te stellen en de fietsersbond Waddinxveen hoopt met een uitgebreide brief de partijen op te roepen om werk te maken van de fietsknelpunten die de organisatie al jaren kenbaar heeft gemaakt bij de gemeente en de politieke partijen. Men heeft een top 10 van knelpunten gemaakt.

De Fietsersbond Waddinxveen stelt dat bij de diverse aanpassingen en reconstructies, deze niet volgens de CROW normen zijn. Ze benadrukt dat de problemen geen persoonlijke problemen zijn maar worden veroorzaakt door het negeren van normen. Een bloemlezing van de problemen zijn volgens de Fietsersbond:

  • Fietspaden (veel) te smal
  • Bochtstralen te krap (de snelheid in bochten wordt lager en dat maakt het lastiger om het evenwicht te behouden)
  • Fietspaden vaak betegeld, ook met voegen in rijrichting.
  • Bermen niet overrijdbaar en obstakelvrij (de effectieve breedte is daardoor kleiner en de kans om te
  • vallen neemt toe)
  • Fietspaden overwegend tweerichtingen (dit is vooral lastig, onoverzichtelijk of gevaarlijk bij kruispunten)
  • Verkeersstromen sterk vervlochten (Fietsers en andere verkeersdeelnemers komen elkaar vaak tegen)
  • Bewegwijzeringen ontoereikend (voorkom onduidelijkheden en onnodig zoeken)

Bovenstaande heeft tot gevolg dat de kwaliteit van de meeste fietsroutes in Waddinxveen onvoldoende is om comfortabel en veilig te kunnen fietsen, zeker voor kinderen en oudere mensen. Jammer genoeg zijn binnen de gemeente Waddinxveen ook de afgelopen jaren veel kansen gemist om de fietsinfrastructuur te verbeteren. Bij de aanleg of herinrichting worden de richtlijnen van CROW nog steeds genegeerd. Problemen stapelen zich op” aldus de organisatie. Ze hebben de partijen opgeroepen om daad bij het woord te voegen en hebben daarom een top 10 lijst van prioriteiten opgesteld.

  1. Kanaaldijk
    Fietspad bij Akkeroord ter hoogte van Coenecoop/Zuidelijke rondweg wordt veel gebruikt wordt als
    alternatieve route langs de Kanaaldijk om stoplichten te vermijden. Dit fietspad van ongeveer 200m lang, is te smal en heeft een onoverzichtelijke haakse bocht. Tracé en breedte aanpassen.
  2. Kerkweg-Oost/Kanaalstraat/Passage rotonde
    Vooral de oversteek van Kerkweg-Oost is lastig. De rotonde verruimen in combinatie met bouwplannen. Oversteken op wegvakplateau.
  3. Parklaan, rotonde Zuidplaslaan/Parklaan/Beijerincklaan
    Vanaf het fietspad Parklaan is het logisch over te steken naar de Zuidplaslaan via de zuidelijke tak, ook al is dat niet toegestaan. Dit is gevaarlijk, met name voor schoolkinderen. Aanleg eenrichtingen fiets- en voetpaden aan weerszijde van Parklaan is veiliger.
  4. Plasweg
    In het donker is nauwelijks te zien waar het wegdek ophoudt. Markering en/of verlichting aanbrengen.
  5. Spoorpad-Prinses Beatrixlaan, oversteek Kerkweg-West/Passage
    Het Spoorpad is onderdeel van de geplande doorfietsroute Gouda- Alphen (onderdeel BBG).
    Het fietspad is te smal en heeft geen voorrang op verkeer van Kerkweg-West. Maak een autoluwe zone met eenrichtingsverkeer voor auto’s op het Spoorpad en de spoorwegovergang Kerkweg-West, zodat fietsers voorrang krijgen en er ook meer ruimte voor voetgangers gemaakt kan worden.
  6. Staringlaan/ Brederolaan
    Oprit fietspad is zo steil dat veel fietsers moeten afstappen. Oprit aanpassen, of kruispunt-plateau aanleggen.
  7. ’t Suyt
    De ontsluiting van de woonwijk, voetbalvelden en manege gebeurt via Plasweg. De Plasweg is niet berekend op deze hoeveelheid verkeer. Kruisingen met Sniepweg en Onderweg zijn onoverzichtelijk.
    Regeren is vooruitzien. Het knelpunt zal groeien met de groei van de wijk.
  8. Willem de Zwijgerlaan/Beethovenlaan rotonde
    Automobilisten verwachten niet dat fietsers de Willem de Zwijgerlaan in tweerichtingen oversteken.
    Het wegvakplateau zoals vermeld in de Staatscourant (2018-56152) ontbreekt. Markering kan beter.
  9. Zuidplaslaan
    Fietsoversteken Zuidplaslaan zijn verraderlijk op 50-kilometerweg. Zicht op fietsers verbeteren. Voorrangssituatie of regels aanpassen, bijvoorbeeld: Zuidplaslaan afwaarderen naar 30.
  10. Bewegwijzering
    Buiten de gemeentegrenzen staan op veel plaatsen de bekende rood-op-witte fiets wegwijzers. Maar de continuïteit ontbreekt, want binnen de bebouwde kom staan er vrijwel geen wegwijzers meer. Bewegwijzering op hoofdfietsroutes aanbrengen. Dat is gemakkelijk en verhoogd de fietsveiligheid, omdat er minder naar de goede weg gezocht hoeft te worden.
Advertentie