8.5 C
New York
donderdag 28 maart 2024

Capellenaren ondanks coronacrisis positief over het leven in Capelle

De coronacrisis heeft nauwelijks impact gehad op hoe tevreden inwoners van Capelle aan den IJssel zijn over hun leven in de gemeente en in hun wijk. Dat blijkt uit de bewonersenquête die de gemeente elke twee jaar houdt onder Capellenaren. Burgemeester Oskam toonde zich ‘blij en trots’ over de uitkomsten van de bewonersenquête en gaat met college en ambtenaren ‘aan de slag’ met onder anderen de digitale dienstverlening en het onderhoud van de openbare ruimte.

Het algemeen oordeel over het leven in Capelle krijgt een 7,6 van de bewoners. Dat is hoger dan twee jaar geleden (7,5). Na een representatieve steekproef onder de bevolking hebben 2.912 inwoners de enquête ingevuld. De inwoners kregen vragen voorgelegd over tal van onderwerpen zoals leefbaarheid, veiligheid, dienstverlening, zorg, onderwijs en samenleving.

Verschuiving veiligheidsproblematiek

Bewoners is gevraagd naar de belangrijkste punten in hun buurt die met voorrang moeten worden aangepakt. De top vier bestaat uit:

  1. tegengaan van armoede
  2. verlagen van gemeentelijke belastingen
  3. onderhoud van wegen
  4. onderhoud van groen/water

Capellenaren hebben gedurende de coronacrisis andere vormen van overlast ervaren dan in de jaren ervoor. Tegenover een daling van het aantal misdrijven als diefstal en inbraak staat een stijging van jongerenoverlast, woningoverlast en burenoverlast. In bijna alle wijken is dit beeld terug te zien.

Onderwijsachterstanden

Ouders van schoolgaande kinderen tot 18 jaar kregen de vraag voorgelegd of zij denken dat hun kind, of een van de kinderen, door corona een (onderwijs)achterstand heeft opgelopen. Ongeveer de helft van de ouders (52%) denkt dat dat het geval is: op het gebied van taal, rekenen, de omgang met andere kinderen en/of op het gebied van sport of cultuur.

Dienstverlening

De meeste Capellenaren zijn tevreden over dienstverlening in het gemeentehuis en de digitale dienstverlening. Capellenaren gaven een 7,4 voor de gemeentelijke digitale dienstverlening en in het gemeentehuis. Dat is, ondanks de coronacrisis, hoger dan in de jaren ervoor. Door het toegenomen belang van online contact met de gemeente door de coronacrisis, is voor het eerst gepeild hoe tevreden Capellenaren daarover zijn. Ongeveer driekwart is (zeer) tevreden over de snelheid waarmee door de gemeente wordt gereageerd. Over zowel de behulpzaamheid als deskundigheid was rond de 80% (zeer) tevreden. De tevredenheid is het grootst over de vriendelijkheid van de ambtenaren: ongeveer 90% was daarover (zeer) tevreden.

Burgemeester Peter Oskam: “Het is goed om van Capellenaren te horen dat mensen het ondanks de zware tijd die we achter de rug hebben het toch nog steeds naar hun zin hebben in Capelle. Met de uitkomsten van de enquête kunnen we aan de slag. Om bijvoorbeeld onze digitale dienstverlening, onze voorzieningen en het onderhoud van de openbare ruimte de komende jaren verder te blijven verbeteren. Het is fijn dat wederom bijna 3.000 bewoners hebben meegedaan aan dit tweejaarlijkse onderzoek.”

De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.capelle-ijssel.buurtmonitor.nl.

Advertentie