8.5 C
New York
vrijdag 26 april 2024

Klachtenstijging bij Gemeente Zuidplas

Het aantal ingediende klachten is bij de gemeente Zuidplas in 2021 verder gestegen, Dat blijkt uit een informatienota die verstuurd is door het college van B&W aan de gemeenteraad. In 2021 werden er in totaal 125 klachten ingediend bij de gemeente Zuidplas.

Het college van B&W omschrijven deze klachtenstijging als licht gestegen maar de afgelopen jaren is elkaar een stijging in het aantal klachten waar te nemen. Een groot deel van deze klachten zijn informeel afgehandeld. In 2021 is het aantal formele klachten van 6 naar 12 gestegen, een verdubbeling van het aantal formele klachten.

Bron : Informatienota B1432 – gemeente Zuidplas

De overige klachten zijn vier klachten die geen betrekking hadden op een gedraging van de gemeente of een verbonden partij, een klacht aan stichting Zo!, een klacht aan de ODMH en een klacht aan IJsselgemeenten. De meeste in 2021 ingediende klachten (85%) zijn met toestemming en naar tevredenheid van de klager informeel afgedaan, waarbij gestreefd is naar het snel oplossen van het onderliggende probleem laat het college van B&W weten

Veruit de meeste klachten komen over de IBOR, het integrale beheer van de openbare ruimten gevolgd door de afdelingen Kwaliteit&Proces en Uitvoering Samenleving & veiligheid. Meer dan de helft van de formele klachten (7 van de 12) zijn ongegrond verklaard, slechts 1 was gegrond en 1 is omgezet in een schadeclaim

Klachten die ingediend zijn, mogen niet verward worden met melden in de openbare ruimten zoals bijvoorbeeld defecte lantaarnpalen of groenonderhoud. Een klacht wordt gezien volgens artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht, dat bepaalt dat eenieder het recht heeft een klacht in te dienen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen. Een gedraging van een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan (een ambtenaar), wordt daarbij aangemerkt als een gedraging van een bestuursorgaan.

Nationale ombudsman

In 2021 is geen enkele klacht inhoudelijk onderzocht door de Nationale ombudsman, nadat de klacht via de interne procedure was afgedaan. De klachten die zijn ingediend bij de Nationale ombudsman, zijn ofwel door de Nationale ombudsman niet in behandeling genomen, ofwel ter behandeling doorgestuurd naar de gemeente, omdat de interne procedure nog niet was doorlopen. Dit is in lijn met de voorgaande jaren, toen er ook geen klachten zijn onderzocht door de Nationale ombudsman.

Oorzaak stijging

Volgens het college van B&W is er geen inhoudelijk verklaring te geven voor het jaarlijks stijgend aantal klachten. De stijging is een aantal jaren geleden begonnen na het invoeren van de mogelijkheid om via de website digitaal een klacht in te dienen. Inmiddels maken bijna alle indieners van een klacht gebruik van deze mogelijkheid. De digitale indieningsmogelijkheid werkt drempelverlagend en bevordert het snel oppakken van de klachten, omdat de klachten rechtstreeks bij de klachtencoördinator binnen komen. Dit bevordert een snelle, informele afhandeling van klachten. Ook in de ons omliggende gemeenten was er in de afgelopen jaren een stijging van het aantal klachten. Er lijkt dus sprake te zijn van een bredere maatschappelijke tendens waarbij er meer en sneller wordt geklaagd. De stijging van het aantal klachten brengt niet zich met zich mee dat er ook meer klachten gegrond worden verklaard.

Schriftelijke vragen

Raadslid Pouwels (van de groep Pouwels) heeft kort geleden over een deel van dit onderwerp schriftelijke vragen gesteld, al gaan deze meer over het ontbreken, volgens het raadslid, van het betrekken van meningen van inwoners en organisaties. De gemeenteraad heeft de mogelijkheid om deze klachtenreportage op de agenda te zetten of deze ter kennisgeving aan te nemen.

Advertentie