8.5 C
New York
vrijdag 19 april 2024

“Eerst bewegen en dan bouwen gaat bij vijfde dorp niet lukken”

Volgens Raadslid Ferry van Wijnen (VVD) gaat het ‘eerst bewegen, dan bouwen’ bij de ontwikkeling van het vijfde dorp niet lukken. Ook wethouder Schuurman erkende dat de autobereikbaar in het gebied gaat verslechteren. Wel heeft de gemeente afspraken gemaakt met andere overheden om de grootste knelpunten aan te pakken. Voor de VVD is dat niet genoeg.

Druk op ontsluitingswegen

De bouw van 8000 nieuwe woningen in het vijfde dorp betekent een extra druk op de bestaande ontsluitingswegen in het Middengebied van Zuidplas. Tot nu toe was het uitgangspunt ‘eerst bewegen, dan bouwen’. Dat betekent dat er voldoende bereikbaarheidsmaatregelen genomen moeten worden, voordat er extra woningen bijkomen. Bij een persbijeenkomst in december draaide wethouder De Haas er nog wat omheen, met quotes zoals  “We gaan het echt proberen met eerst bewegen, dan bouwen”, “we proberen het autogebruik te verminderen” en “het is een uitdaging”. Desgevraagd gaf hij toen wel aan niet te twijfelen over het halen van die doelen. Zijn VVD-partijgenoot en raadslid Ferry van Wijnen wond er gisteren in de gemeenteraad minder doekjes om. “Eerst bewegen en dan bouwen gaat bij het vijfde dorp niet lukken”.

Motie voor autoverkeer

Wethouder Schuurman bevestigde dat de auotbereikbaarheid in het gebied zal verslechteren. “Dat staat ook al in het Masterplan”. Wel gaf Schuurman aan dat er afspraken gemaakt zijn met andere overheden om de grootste knelpunten aan te pakken. Voor van Wijnen was dat niet genoeg. Samen met PvdA/GroenLinks, CDA en NEZ diende hij een motie in met een oproep voor meer maatregelen om de bereikbaarheid van het wegverkeer te verbeteren. Daarbij denken ze bijvoorbeeld aan meer aanvragen van subsidies of lobbyen om de capaciteit van het hoofdwegennet te verbeteren.

OV en fiets

Marc Claveaux (D66) vond die oproep te eenzijdig. Hij wilde de focus ook op OV- en fietsbereikbaarheid. Daarop gaf de VVD aan ook open te staan voor verbetering van OV en fiets, als daarmee de situatie voor het wegverkeer verbetert. Die toezegging was voor D66 voldoende om de motie te steunen. De gemeenteraad nam de motie vervolgens unaniem aan

Advertentie