8.5 C
New York
maandag 25 november 2024

Eerste paal vijfde dorp nu gepland in 3e kwartaal 2025

De eerste paal voor de bouw van het vijfde dorp in het middengebied van de Zuidplaspolder staat pas in het derde kwartaal van 2025 in de planning. Dat blijkt uit de laatste voortgangsrapportage van het college van B&W

Deze voortgangsrapportage is overigens de laatste, omdat de gemeenteraad voortaan anders wordt geïnformeerd. Hoe is nog niet duidelijk hoe inwoners en de pers voortaan wel geïnformeerd worden.

In de voortgangsreportage van november 2022 stond de planning van de eerste paal nog op begin 2024. Bij de recente beantwoording van vragen over het strategiedocument, liet de wethouder nog weten dat de daar in genoemde vertraging zeker nog niet het geval was.

MER

Er wordt hard gewerkt aan de aanvraag van de Milieu Effect Rapportage waarin een voorkeursalternatief (VKA) is aangedragen waar het college van B&W heen wil met het Middengebied. Een zo autovrij mogelijk dorp is daar onderdeel van. Dit VKA wordt de komende periode in het MER en in de ontwerp bestemmingsplannen opgenomen. Ook heeft het college van B&W besloten twee bestemmingsplannen op te stellen voor het Middengebied: een plan voor de gebieden die de gemeente actief gaat ontwikkelen (Vijfde Dorp, bedrijventerreinen, energielandschap, Koning Willem I-bos) en een apart plan voor de overige agrarische en groene gebieden in het Middengebied (Groene Waterparel, Groene Schakel, agrarische zone langs de N219). Voor deze twee subgebieden heeft de gemeente namelijk verschillende ontwikkelperspectieven en inhoudelijke ambities. Beide plannen zullen goed op elkaar worden afgestemd, met oog op de integrale ambitie uit het masterplan. De plannen worden rondom de zomer van 2023 afgerond en gereed gemaakt voor terinzagelegging.

Zorgen om mobiliteit

Uit de voortgangsrapportage blijkt dat vanuit de overlegpartners (gemeente Rotterdam, Provincie, gemeente Waddinxveen en gemeente Gouda) vooral aandacht is gevraagd voor de verkeersdruk op het omliggende wegennet. Dat is ondanks de reductie van verkeer door de ambities voor de modal shift en de uitvoering van de afspraken uit de Bestuurlijke Overeenkomst Ontwikkeling Middengebied Zuidplaspolder (2021). In deze overeenkomst staat : “Daarnaast zijn er ook afspraken gemaakt over een stevig pakket van mobiliteitsmaatregelen aan de randen van het gebied, waarvan een groot deel voor provinciale wegen op grondgebied van de gemeenten Gouda en Waddinxveen. De gemeente Zuidplas stelt hiervoor € 16 miljoen beschikbaar uit de gebiedsontwikkeling, de gemeente Gouda draagt € 4,7 miljoen bij en de provincie Zuid-Holland draagt hieraan € 6 miljoen bij“.

Gemeente Zuidplas stelt samen met de provincie Zuid-Holland en de gemeente Gouda de
Deelovereenkomst Mobiliteit op. Hierin worden afspraken vastgelegd over de indexering en risicoverdeling van de afgesproken mobiliteitsmaatregelen die de drie partijen financieren. Een voorstel hiervoor is ambtelijk uitgewerkt en ligt nu op de bestuurlijke tafel.

Parallel hieraan onderzoekt de gemeente mobiliteitsmaatregelen om de afgesproken (minimaal) 5% modal shift te realiseren in het Mobiliteitsconcept Middengebied, en wordt samen met de gemeente Gouda een MKBA-onderzoek uitgevoerd naar de potentie van spoorse maatregelen rondom de Gouweknoop. De resultaten zijn input voor de afspraken over modal shift en duurzame mobiliteitsmaatregelen in de Deelovereenkomst Mobiliteit. Ook worden schetsontwerpen opgesteld van de afgesproken mobiliteitsmaatregelen op de N219 en N457. Deze ontwerpen zullen de ruimtelijke inpassingsvraag van de automaatregelen duidelijk maken.

Advertentie