8.5 C
New York
donderdag 21 november 2024

Akkoord gemeenten en provincie over mobiliteit Vijfde Dorp Zuidplas

Afgelopen week hebben de Provincie Zuid-Holland en gemeenten Rotterdam, Gouda en Zuidplas hun handtekening gezet onder Deelovereenkomst Mobiliteit Ontwikkeling Middengebied Zuidplaspolder. Met deze overeenkomst wordt invulling gegeven aan eerder gemaakte afspraken die vastgelegd werden in een bestuurlijke overeenkomst die in 2021 is ondertekend.

Wethouder Daan de Haas: “We zijn blij dat we met de Provincie Zuid-Holland en onze randgemeenten afspraken hebben gemaakt die belangrijk zijn voor de toegankelijkheid van het Middengebied en het behoud van bereikbaarheid van de omliggende gebieden. En dat we daarbij ook veel aandacht hebben voor duurzame mobiliteitsoplossingen.

Mobiliteit in het Middengebied

De ontwikkeling van het Middengebied is een transformatie van de polder naar een toekomstbestendig woon-, werk- en leefgebied waar op termijn 8.000 woningen worden gerealiseerd. Om het vanaf de oplevering van de eerste woningen al prettig leefbaar te maken, is de ambitie ‘Eerst bewegen, dan bouwen’ het uitgangspunt. Hier wordt vorm aan gegeven op een zo duurzaam mogelijk manier, namelijk met voorrang voor de voetganger, fietser en het openbaar vervoer en als laatst voor de auto.

Met deze overeenkomst streven de partijen ook naar zo min mogelijk overlast voor de omgeving door de toename van autoverkeer te beperken. De gemeente Zuidplas werkt aan een Mobiliteitsconcept Middengebied om verdere uitwerking te geven aan de maatregelen die hieraan moeten bijdragen. Op termijn worden de mogelijkheden onderzocht om de gedeelde ambities van de gemeenten Gouda en Zuidplas tot uitvoering te brengen, namelijk de aanleg van een nieuw treinstation die zowel het Middengebied als nieuwbouwwijk Westergouwe voorziet van een treinverbinding. Wethouder Michel Klijmij-van der Laan: “Met deze overeenkomst krijgen fietsers extra veel ruimte. Zo wordt er werk gemaakt van de snelfietsverbinding van Gouda naar Rotterdam. Ook helpt het om de bereikbaarheid van de wijk Westergouwe te verbeteren met de fiets, ov en de auto. We hebben met elkaar echt voor de meest duurzame vorm gekozen.

Dit deelakkoord was een van de ontbindende factoren van het bestuursakkoord dat in 2021 werd gesloten en met dit akkoord is de komst van het Vijfde Dorp een stap dichterbij gekomen.

Maatregelen in het kort

  • Op de weg N457 tussen de Rotonde bij ‘t Weegje en de A20 staan de volgende maatregelen :
    – Verkeerslichten in plaats van een rotonde bij ‘t Weegje
    – Verkeerslichten tussen ‘t Weegje en de A20 met aansluiting op Westergouwe
    – Verdubbeling rijstroken van de N457
    – Betere aansluiting op de A20
  • Ontsluiting Vijfde dorp
    – Aansluitingsweg op de N219 net nabij sportschool Brothers
    – Aansluitingsweg op nieuwe Knibbelweg op de N219
    – Verbinden via de Bredeweg en de Middelweg
    – Afsluiten Zuidelijke Dwarsweg voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de N219
  • Aanpak N219 knelpunten
    – Betere verkeersafwikkeling van de N219 bij de afrit Zevenhuizen bij de A12
    – Turborotondes met de de beide op- en afritten A20 worden verkeerslichten
    – Ontsluiting via verkeerslichten met nieuwe Knibbelweg
    – Ontsluiting via verkeerslichten met nieuwe weg nabij Brothers
    – Afsluiten N219-Zuidelijke dwarsweg richting Vijfde Dorp met T kruispunt naar Nesselande
    – Fietstunnel onder N219 tussen kruispunt Nesselande en A20
  • Overige maatregelen
    – fietsonderdoorgang naar Triangel onder N451 verbeteren
    – Deelmobiliteit ontwikkelen
    – Ambitie fietsroude Gouda-Rotterdam impuls geven
    – Blijven inzetten voor station Gouweknoop.

Belangen

In het deelakkoord staan de belangen van de ondertekenaars alsvolgt omschreven :

  • Partijen om invulling te geven aan de afspraken in de Bestuurlijke Overeenkomst en de daarmee samenhangende Koopovereenkomsten met Provincie respectievelijk Grondbank RZG Zuidplas over de ontwikkeling van het Plangebied, en hun belangen als lid van de Grondbank;
  • Gemeente Zuidplas om het Plangebied, te transformeren tot een toekomstbestendige, veilige, aantrekkelijke woon-, werk- en leefomgeving, met een volwaardige invulling van het STOMP-principe, waarbij de bereikbaarheid voor de bestaande en nieuwe gebruikers in het Plangebied te allen tijde gewaarborgd is, en met aandacht voor de bereikbaarheid in en rondom het Plangebied conform het uitgangspunt “Eerst bewegen, dan bouwen”;
  • Provincie om zeker te stellen dat ontwikkelende partijen hun verantwoordelijkheid nemen voor de mobiliteitsopgave die zij genereren op provinciale en bovenlokale wegen;
  • Gemeente Gouda om de autoverkeer-, fiets- en ov-bereikbaarheid van Gouda en in het bijzonder de nieuwbouwwijk Westergouwe te borgen, inclusief de realisatie van een nieuw HOV-station en Ambitieroute Gouda – Rotterdam in de omgeving van Westergouwe;
  • Gemeente Rotterdam om de autoverkeersdoorstroming van en naar Rotterdam Nesselande op de N219 niet te laten verslechteren tijdens en als gevolg van de ontwikkeling van het Ontwikkelgebied, en de realisatie van goede en veilige fietsverbindingen tussen het Plangebied en Rotterdam.
Advertentie