8.5 C
New York
maandag 29 april 2024

Rails, stenen en bielzen tussen Nieuwerkerk en Capelle vervangen

Afgelopen weekend was er geen treinverkeer tussen Rotterdam en Gouda en dat was niet voor niets. Alle bielzen, stenen en railsen zijn vervangen tussen station Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk a/d IJssel. Er is met man en macht dag en nacht doorgewerkt en daar was niet iedereen van op de hoogte bleek uit reacties op de populaire Facebookgroep Je bent Nieuwerkerkerk.

Diverse mensen klaagde over geluidsoverlast en waren niet op de hoogte van de werkzaamheden. ProRail stuurde voorheen altijd brieven aan omwonenden maar is er mee gestopt. Op een website staan de werkzaamheden en kan men zich via een email aanmelden voor berichten via de mailbox.

Het vervangen van de rails gaat met een machine die de oude bielzen en spoorstaven vervangt. Hierachter rijdt een meettrein die elke spoorstaaf waterpas legt door stenen onder de rails en bielzen op te vullen of te verwijderen. Hierachter rijdt weer een locomotief die de oude stenen vervangt voor nieuwe. Een trein met de voorraad stenen rijdt hier dan weer achteraan.

Volgens een van de mensen van Strukton, die de werkzaamheden uitvoeren voor ProRail, moet het spoor nu door minder hobbels meer reisplezier voor de reizigers. Hij vertelde dat sommige stukken al meer dan veertig jaar er lagen en echt vervangen moesten worden. De huidige spoorbaan is tussen 1940 en 1953 aangelegd en verving het oude tracé waar nu de N219 loopt.

Advertentie