De gemeente Zuidplas heeft op dit moment geen geld om een nachtbus naar Zuidplas te laten rijden. Dat blijkt uit de beantwoording van het college van B&W op vragen van D66 en PvdA-GroenLinks.
D66 en PvdA-GroenLinks hadden voor de zomervakantie vragen gesteld over de nachtelijke OV-bereikbaarheid van Zuidplas in het weekend. De fracties maken zich zorgen over de aantrekkelijkheid van Zuidplas voor jongeren. In haar beantwoording laat het college van B&W weten dat de nachtelijke bereikbaarheid van Zuidplas onder druk staat.
In juli 2023 heeft de provincie het busvervoer in Zuidplas aan QBuzz gegund voor de komende jaren. Binnen de afspraken die de provincie heeft gemaakt kan Qbuzz een nachtbus laten rijden, echter moet deze dan wel door anderen (zoals de gemeente) betaald worden. Ondanks dat de gemeente de meerwaarde van een nachtelijke OV-verbinding ziet geeft de gemeente aan hiervoor geen geld beschikbaar te hebben.
De BOB-bus van de RET die voor Corona reed, reed in principe alleen tot Nesselande en maakte onderdeel uit van de afspraken rondom OV-vervoer in de regio Rijnmond-Den Haag. Omdat de afstand vanaf Nesselande relatief kort was reeds deze busverbinding van de RET door naar Nieuwerkerk zonder dat de gemeente hiervoor hoefde te betalen. Door personeelstekorten is na Corona de BOB-bus niet teruggekeerd. Daarnaast is dan de vraag of deze weer door zal rijden tot aan Nieuwerkerk aan den IJssel, omdat deze dienstverlening geen onderdeel is van de geldende concessie. Mogelijk dat gemeente Zuidplas dan een financiële bijdrage moet doen.
QBuzz heeft ook plannen om vanaf 2025 een nachttrein tussen Dordrecht en Utrecht te laten rijden. Volgens de huidige plannen stopt deze trein niet in Zuidplas maar wel in Gouda en Rotterdam-Alexander. De dienstregeling is dermate krap dat een extra tussenstop waarschijnlijk ook niet mogelijk is. Qbuzz kijkt intern nog of een tussenstop niet toch mogelijk is en laat dit op een later moment aan Zuidplas weten.