8.5 C
New York
donderdag 21 november 2024

Onderzoek gemeenten: “Nieuw treinstation Gouda-Zuidplas inpasbaar”

Een mogelijk nieuw treinstation ‘Gouda-Zuidplas’ op de spoorlijn Rotterdam-Gouda is haalbaar en kan worden ingepast in de toekomst. Dit staat in een persbericht van de gemeenten Gouda en Zuidplas en de Regio Midden-Holland. Dit (stoptrein)station in de buurt van zowel het vijfde dorp als Westergouwe, biedt volgens de gemeenten flinke voordelen voor de inwoners en de regio. Om het station haalbaar te maken, wordt de treinfrequentie wel minder. Op zowel het nieuwe station als op station Nieuwerkerk aan den IJssel kan dan maximaal twee keer per uur een stoptrein stoppen. Teruggaan naar vier treinen in de spits op station Nieuwerkerk is dan niet meer mogelijk. Op de lange termijn zijn er wel kansen om de frequentie weer te verhogen. De studies geven geen uitsluitsel hoeveel mensen er uit de auto gaan door deze variant met een lagere treinfrequentie.

Nieuw station

De bureaus Decisio en SMA und Partner hebben onderzoek gedaan naar effecten en de technische haalbaarheid van een nieuw station. Daarbij keken zij ook naar de inpassing in de toekomstige dienstregeling. Uit hun onderzoek blijkt dat Moordrecht (bij de McDonalds) de meest optimale locatie is voor het treinstation. Dat ligt op het kruispunt van wegen en fietspaden en geeft zo voordelen voor bewoners door reistijdwinst en minder verkeersdruk op wegen. Dit wordt versterkt als het station wordt gecombineerd met een snelle buslijn tussen het Middengebied (Zuidplas) en Lansingerland-Zoetermeer, waardoor een verbinding met de trein naar Den Haag en de RandstadRail ontstaat. In de studie van Decisio scoort deze variant goed op het verminderen van het autogebruik (ca. 4,5% minder). 

Alternatieven

In de studies is ook gekeken naar andere alternatieven zoals het doortrekken van de metrolijn Nesselande, een station op de spoorlijn naar Den Haag of een vrije busbaan naar Gouda, inclusief een nieuwe brug over de Gouwe. Deze alternatieven bleken niet kansrijk. Een variant met een nieuwe station bij Moordrecht en een buslijn naar Zoetermeer bleek de meest kansrijke en effectieve optie. Dat is wel gebaseerd op vier treinen per uur. Volgens een derde betrokken adviesbureau (Movares) was deze oplossing, met passeersporen, praktisch niet handig. Zij adviseerden om de inpasbaarheid te behalen door treinen er minder vaak te laten stoppen. Ook adviseerden ze het samen met ProRail en NS verder uit te werken. Uit de haalbaarheidsstudie bleek vervolgens dat er voor de lange termijn wel kansen zijn voor vier treinen per uur, als een ander (blok)beveiligingssysteem gerealiseerd is.

Optimisme

Wethouder Daan de Haas van Zuidplas is optimistisch. “Het feit dat nu aangetoond is dat het station praktisch mogelijk is, biedt perspectief aan onze inwoners, bedrijven en regio. Wethouder Michel Klijmij–Van der Laan van gemeente Gouda voegt toe: “Een station op deze locatie kan het nu al drukke wegennet ontlasten en het overstappen op fiets, bus en trein mogelijk maken.” Een gefaseerde aanpak, met eerst twee en daarna vier treinen per uur, past volgens de gemeenten bij de ontwikkeling en doorlooptijd van de grootschalige woningbouw in Zuidplas en Gouda. Wel moet het geadviseerde overleg met ProRail en NS nog plaatsvinden en het nieuwe beveiligingssysteem ook daadwerkelijk gerealiseerd worden. De gemeenten geven daarom aan dat “de realisatie van het station de komende jaren nog vervolgonderzoek en gezamenlijke inspanningen vereist om het station op de lijst van infrastructuurprojecten van het Rijk te krijgen”.

Wethouders Klijma (Gouda) en De Haas (Zuidplas)
Advertentie