Afgelopen woensdag was er een melding woningbrand aan het Burgemeester Snelplein in Moordrecht en omdat korps Moordrecht niet beschikbaar was, reden de brandweer van Gouda en Nieuwerkerk aan den IJssel met spoed naar het IJsseldorp. Ter plaatse gekomen bleek het een brandje in de oven te zijn geweest wat al geblust was door de bewoners.
Wat wel opvallend was, dat beide brandweervoertuigen de Weteringstraat in reden en vervolgens bij een rijtje paaltjes niet verder konden komen. Deze paaltjes tussen het Burgemeester Snelplein en de Weteringstraat staan niet op diverse online kaarten en mogelijk staan deze dan ook niet in de navigatiesoftware van de brandweer. De straat is wel vanaf het Westeinde bereikbaar. Gelukkig was de nood nu niet hoog maar dit had ook een noodgeval kunnen zijn waarbij elke seconde telt.
De paaltjes staan wel in de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en zouden dus standaard wel naar kaartleveranciers moeten worden verstuurd. De paaltjes volgens de BGT van de gemeente Zuidplas en staan er volgens de gemeente al vanaf de oplevering. De woordvoerder legt uit :’Elke ‘kaartenmaker’ kan deze informatie van de Landelijke Voorziening BGT downloaden en in hun eigen bestand toevoegen. De gemeente Zuidplas geeft alleen gewijzigde situaties actief door aan een aantal geselecteerde cartografische bedrijven. De situatie aan het Burgemeester Snelplein is niet veranderd. Deze situatie bestaat al sinds de aanleg van het Burgemeester Snelplein in 2011. Ook toen stonden de paaltjes er al‘.
Na de vragen van Gouwe IJssel Nieuws is men bij de gemeente gelijk aan de slag gegaan en is het nogmaals doorgegeven aan TomTom, is de kaart aangepast op openstreetmap en bleek dat het niet direct zichtbaar was maar als men de route laat plannen op google maps, de route inderdaad wel via het Westeinde gaat.
Maar waarom reed de brandweer dan toch verkeerd? De woordvoerder van de gemeente merkt op : “veel hulpdiensten gebruik maken van kaartsoftware van CityGis. De gemeente van Zuidplas heeft geen mogelijkheid de kaarten van CityGis te controleren op onvolkomenheden. CityGis stelt dat ze gebruik maakt van de data uit de Landelijke voorzieningen. De paaltjes zouden dan daarin zichtbaar moeten zijn“. Met de uitgebreide antwoorden en acties laat Zuidplas zien dat ze graag de informatie op orde wil hebben. Overigens melden hulpdiensten altijd dit soort incidenten dus mogelijk gaat het de volgende keer wel goed.