De fracties van VVD en CDA hebben vragen gesteld over de vele ongelukken op de kruising met de Zuidelijke Dwarsweg met de Bredeweg en Middelweg op de grens van Zevenhuizen en Moordrecht. De afgelopen jaren zijn er diverse zware aanrijdingen op deze locatie geweest met kortgeleden een aanrijding met dodelijke afloop.
In 2020 is de weg na meerdere ongevallen aangepast om de snelheid aan te passen. De voormalige Provincialeweg N456 moest worden teruggebracht naar 60 km per uur en werden er fysieke aanpassingen gemaakt aan de weg. Toen was de VVD voorstander om de verlaging van de snelheid uit te stellen. Na de herinrichting is het aantal ongevallen niet afgenomen. Volgens de registraties van aanrijdingen door STAR namens verzekeraars en politie zijn er op dat stuk Middelweg/Bredeweg afgelopen jaren 15 aanrijdingen geweest waarbij 7 keer sprake was van 1 of meer gewonden en één overlijden.
Binnen een jaar sloeg een voertuig tot tweemaal om. Bewoners in de omgeving vermoeden dat dit komt door de verhogingen aan de zijkant van het kruispunt. Die moeten voorkomen dat er voertuigen in de sloot belanden, wat ook al eerder is gebeurd. De inrichting is ook niet standaard bleek uit een reactie eerder door een inwoner. Het fietspad heeft geen voorrang maar haaientanden en moet verkeer van rechts voorlaten gaan. Mogelijk was dit ook de oorzaak van het dodelijk ongeval paar weken geleden.
De gestelde vragen door raadslid De Ruiter en commissielid Korbee (beiden CDA) en raadslid Boogerman (VVD):
- Vraag 1: Is het college zich bewust van, dan wel op de hoogte gesteld van het feit dat er op bovengenoemd kruispunt in de laatste paar maanden zeer ernstige ongelukken zijn gebeurd, waaronder afgelopen week een ongeval met dodelijke afloop?
- Vraag 2: Het aantal ongevallen in Zuidplas wordt geregistreerd. Kunt u aangeven hoeveel ongevallen er in 2024 op dit kruispunt plaatsvonden? Klopt het dat er in 2024 een toename is van ongevallen op dit kruispunt?
- Vraag 3: Heeft het college wellicht al onderzoek gedaan naar dit gelijkwaardige kruispunt (met plateau), waar geen borden staan die aangeven “rechts heeft voorrang”, dan wel een bord dat waarschuwt voor een “gevaarlijk kruispunt”?
- Vraag 4: Zou het op korte termijn snoeien van de beplanting en bomen in de voortuin van de boerderij (nieuw informatiecentrum 5e dorp) mogelijkerwijs een deel van de oplossing kunnen zijn? En zo ja, kan dit op zeer korte termijn worden uitgevoerd? En als dit reeds is uitgevoerd, hoe gaat u dit in de toekomst borgen?
- Vraag 5: Ziet het college het snoeien van de beplanting plus het plaatsen van een aantal waarschuwingsborden als een goede tijdelijke oplossing in afwachting van een eventuele herinrichting van het kruispunt?
- Vraag 6: We begrijpen dat de weg volgens landelijke richtlijnen is ingericht. Echter, de fracties van het CDA en de VVD zijn van mening dat het volgen van richtlijnen voor weginrichting niet in de weg mag staan van het bereiken van het maximaal haalbare veilige resultaat. Hoe kijkt het college hier tegenaan?
- Vraag 7: Is het mogelijk de Zuidelijke Dwarsweg aan beide kanten aan te passen naar een ongelijkwaardig kruispunt en er (stop)borden worden geplaatst? Zo nee, waarom niet?