In 2023 zijn er 33% meer klachten ingediend over het functioneren van de gemeente Zuidplas. Hierbij gaat het niet om meldingen in de openbare ruimte of afval maar vooral over de gemeente zelf. Deze stijging is veel groter dan eerdere jaren en wordt te makkelijk door portefeuillehouder burgemeester Weber weggewoven als overal klagen de inwoners.
“Ook in de ons omliggende gemeenten was er in de afgelopen jaren een stijging van het aantal klachten. Er lijkt dus sprake te zijn van een bredere maatschappelijke tendens waarbij er meer wordt geklaagd” aldus burgemeester Weber in de informatienota maar in 2022 had Zuidplas 135 klachten tegenover een grotere gemeente Gouda maar 50. In Waddinxveen is nergens wat terug te vinden over het aantal klachten en buurgemeente Capelle heeft tot aan 2022, in tegenstelling wat Weber beweert, een gelijk aantal klachten per jaar : 81. Capelle aan den IJssel is ook een grotere gemeente dan Zuidplas.
In het Doe Mee onderzoek van Twijnstra en Gudde, een gerenomeerd onderzoeksbureau, blijkt dat gemeenten met de grootte van Zuidplas maar een derde van het aantal klachten van Zuidplas hebben ontvangen in 2022. De gemeente Zuidplas heeft ook aan dit onderzoek meegewerkt. Daarom is het juist bijzonder dat in de informatiepagina de enorme stijging zo wordt gebagataliseerd.
De gemeente Zuidplas weet veel van de klachten op te lossen door een zogenaamde informele interventie. De meeste in 2023 ingediende klachten (86%) zijn met toestemming en naar tevredenheid van de klager informeel afgedaan, waarbij gestreefd is naar het snel oplossen van het onderliggende probleem. Van de formeel afgedane klachten (11%) zijn 5 klachten als gegrond en 10 klachten als ongegrond beoordeeld. Er zijn 4 klachten niet inhoudelijk in behandeling genomen, omdat het ofwel ging om een gedraging van iemand die geen medewerker is van de gemeente, ofwel omdat het ging om een besluit waarvoor de bezwaarprocedure doorlopen had kunnen worden.