De gemeente Zuidplas gaat de kruising met de Zuidelijke Dwarsweg met de Bredeweg/Middelweg niet aanpassen. Het college van B&W vreest dat aanpassingen het kruispunt nog gevaarlijker maken dan dat het nu is. Dat is terug te lezen in de antwoorden op schriftelijke vragen van CDA en VVD na een dodelijk ongeval kortgeleden op dit kruispunt.
De beide partijen hadden voorgesteld het kruispunt aan te passen naar een ongelijkwaardig kruispunt met stopborden maar dat ziet het colllege van B&W niet zitten: ‘Nee, dat is op dit moment onwenselijk. Bij het regelen van de voorrang hoeft het doorgaande verkeer op de Bredeweg geen voorrang meer te verlenen, en geen rekening te houden met kruisend verkeer op de Zuidelijke Dwarsweg. Naar verwachting zal de gereden snelheid daarmee omhooggaan. Tevens levert dit een a-typische verkeerssituatie op waardoor weggebruikers mogelijk worden verrast in het wegbeeld. Beide consequenties kunnen leiden tot meer en ernstigere ongevallen“.
Het college geeft aan dat er dit jaar 2 ongevallen zijn geweest en in 2023 geen aanrijdingen. Hierbij houdt het college een slag om de arm maar uit onderzoek van deze site blijken er in 2023 diverse aanrijdingen te zijn geweest. Deze aanrijdingen zijn administtratief niet alleen op de kruising maar bijvoorbeeld alleen op de Middelweg. Zuidelijke Dwarsweg of Bredeweg geboekt. Zo zijn er in 2023 drie aanrijdingen met letsel geregistreerd op het deel van de Middelweg en staan er ook hulpdienst meldingen voor die locatie in 2023. Ook hier moet wel de kanttekening gemaakt worden dat de adres registraties in de database van STAR niet altijd compleet zijn.
In de vragen stellen VVD en CDA dat aanpassen van de landelijke richtlijnen wel een mogelijk veiligste resultaat kan ontstaan maar ook daarin is het college volhoudend : “Met het hanteren van de landelijke richtlijnen wordt juist het maximaal veilige resultaat bereikt. Het type weg wordt door de weggebruiker als zodanig herkend en weet daarmee welk gedrag er van hem wordt verwacht“.
Uit de antwoorden blijkt dat de aanrijding, waarbij de fietser om het leven kwam, volgens de politie niet door een inrichtingsfout maar om een voorrangsfout heeft plaatsgevonden. Bijzonder is dat het verkeer op het vrijliggende fietspad langs de Middelweg/Bredeweg wel te maken krijgt met een voorrangsregel die niet hoort bij gelijkwaardige kruisingen. Op het fietspad staan haaientanden en moet verkeer vanaf de Zuidelijke Dwarsweg voorrang verleend worden. Deze situatie staat haaks op het antwoord van het college van B&W.