Hoewel de gemeente Zuidplas in haar laatste voortgangrapportage over het middengebied nog sprak dat de inzet is om in ieder geval als project genoemd te gaan worden in de Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) 2024, blijkt dat de naam Zuidplas nergens nog voorkomt in de laatste versie van september 2024.
Daarmee lijkt de Rijksoverheid nog niet warm te lopen voor het project van een nieuw treinstation tussen Moordrecht, Gouda-Westergouwe en het nieuwe dorp Cortelande. Volgens deze rapportage is er al met de diverse andere gemeenten gesproken en is de Provincie Zuid-Holland nog steeds erg positief, dat enthousiasme is niet terug te vinden bij zowel ProRail als de NS. Beide organisaties geven nadrukkelijk aan dat zij pas de haalbaarheid en de inpasbaarheid gaan onderzoeken als zij een opdracht krijgen van de Rijksoverheid.
Gemeente Zuidplas en gemeente Gouda treden gezamenlijk op in de gesprekken met stakeholders en de lobby om het station op de agenda te krijgen. De gemeenten bezinnen zich op een goede manier van samenwerken met duidelijke rollen, taken, verantwoordelijkheden. De provincie biedt support aan de regio, helpt de regio met het agenderen van de wens voor een station bij het Rijk, maar heeft vooralsnog geen middelen voor verdere ontwikkeling beschikbaar. Ook is het gesprek gestart met provincie en het Rijk over de noodzakelijk uit te voeren acties door de regio om opgenomen te worden in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).
Daarvoor is de inzet om eerst een verkenning/toets door ProRail en NS te laten uitvoeren op de onderzoeken die in opdracht van Zuidplas, Gouda en Regio Midden-Holland zijn uitgevoerd. De inzet is dan om in 2025 in het MIRT opgenomen te worden. Om dit te bereiken wordt een plan van aanpak uitgewerkt door de beide gemeenten.