In de gemeente Zuidplas komt een zogenaamde lokale Veiligheidskamer. In de informatienota van het college van B&W aan de gemeenteraad wordt een veiligheidskamer alsvolgt uitgelegd :”Het doel van deze kamer is het bieden van een gecoördineerde en integrale aanpak van complexe problematiek waarbij zorg en veiligheid elkaar raken, in samenwerking met lokale partners“.
Door bepaalde zaken te bespreken met partners zoals politie, (jeugd)reclassering, Geestelijke gezondheidszorg (GGZ), verslavingszorg, maatschappelijke organisaties, gezondheidszorg, jeugdzorg, gehandicaptenzorg, woningcorporaties en anderen verwacht de gemeente dat door de lokale aanpak sneller maatwerk geleverd kan worden aan onze inwoners en in een vroeger stadium ingegrepen kan worden. Nu worden dit soort problematief vaak regionaal of niet gemeenschappelijk aangepakt.
De gemeente, samen met partners zoals de politie en Stichting ZO!, zal een werkgroep oprichten die verantwoordelijk is voor de opstart. Onderdeel van het regionale voorstel is onder andere om voor begin 2026 een gemeentelijk procesregisseur in elke gemeente aan te stellen. De kosten voor het opzetten van deze veiligheidskamer kost € 25.000 en de jaarlijkse kosten komen op € 75.000