8.5 C
New York
woensdag 13 november 2024

Cyclus scoort een 7,8 in tevredenheidsonderzoek

In het voorjaar van 2024 heeft Cyclus een onderzoek uit laten voeren naar de beleving van inwoners rondom de dienstverlening en informatievoorziening van Cyclus. In totaal hebben 1779 inwoners deelgenomen verdeeld over de gemeenten BodegravenReeuwijk, Gouda, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Nieuwkoop, Waddinxveen en Zuidplas.

Uit het onderzoek komt naar voren waar de krachten liggen en wat verbeterpunten zijn voor Cyclus. De gemiddelde tevredenheid over Cyclus wordt gewaardeerd met een 7,8. In 2017 was dit een 7,3. Het landelijke benchmarkcijfer is een 7,6. Op dit resultaat is Cyclus natuurlijk erg trots!

Inwoners scheiden afval voor een beter milieu

Het merendeel van de inwoners geeft aan het afval gescheiden aan te bieden. Oud papier en karton worden door de meeste inwoners gescheiden aangeboden en frituurvet wordt het minst gescheiden aangeboden. De inwoners geven vooral als redenen aan dat ze afval scheiden, omdat het goed voor het milieu is en omdat ze vinden dat het hoort zo. Ook op de vraag wat zij belangrijk vinden als het gaat om afval scheiden geeft 81% aan dat ze daarmee bijdragen aan het verbeteren van het milieu.

Gemiddelde tevredenheid scoort een 7,8

Cyclus scoort een gemiddelde tevredenheid van een 7,8. Cyclus wordt het best beoordeeld op de mobiele milieustraat (8,4). Daarnaast wordt Cyclus goed beoordeeld op de inzameling oud papier en karton (8,1), de inzameling PMD (8.0), de milieustraat (8,0) en de informatievoorziening (8,0).

De inzameling GFT+E (7,9), inzameling restafval (7,7), medewerkers van Cyclus (7,6), het contact met de klantenservice (7,6) en de inzameling verpakkingsglas (7,4) worden goed tot redelijk goed beoordeeld. De straatreiniging (6,5) en de inzameling van grof tuinafval (6,2) krijgen de minst hoge score. Inwoners hadden naast het beoordelen van de dienstverlening ook de mogelijkheid om voorstellen te doen ter verbetering.

Voorkomen van bijplaatsingen en zwerfafval

Uit het onderzoek komt naar voren dat inwoners bijplaatsingen en zwerfafval in de buurt van verzamelcontainers het meest storend vinden. Bijplaatsingen en zwerfafval zorgen voor overlast, een rommelig straatbeeld en kans op het aantrekken van ongedierte. Daarnaast kost het de gemeente veel geld om het op te laten ruimen. In sommige gevallen ontstaat dit door een technische storing van de verzamelcontainer. In andere gevallen ontstaat het door het aanbiedgedrag van een inwoner. Bijvoorbeeld door afval aan te bieden dat helemaal niet in de trommel van de verzamelcontainer past,waardoor deze in storing komt te staan.

Cyclus ziet verbeterkansen in het sneller afhandelen van meldingen, maar ook in bewustwording en voorlichting aan inwoners over het aanbiedgedrag. Voor gedragsverandering en een hogere sociale controle zijn ook inwoners zelf aan zet. Zo zorgt men samen voor een opgeruimde straat.

Wat zijn de vervolgstappen?

De resultaten van het onderzoek zijn intern en met de gemeenten besproken. In overleg met de gemeenten worden afspraken gemaakt over de vervolgstappen en acties. Het optimaliseren van de dienstverlening en het werken naar een circulaire economie is een samenspel tussen Cyclus, gemeenten en inwoners. Het inwonertevredenheidsonderzoek wordt iedere drie jaar uitgevoerd.

Het onderzoek is uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Integron. De inwoners die zijn uitgenodigd voor het onderzoek, zijn willekeurig gekozen. De resultaten van het onderzoek zijn anoniem verwerkt.

Advertentie