Tim van Elleswijk maakte dit seizoen de overstap naar de tweetakt-karts in de Rotax Max Senior-klasse en beleefde hierin een geweldig debuutjaar bij het team Esmea Racing. Na zes spannende wedstrijden met een startveld van meer dan dertig coureurs, won de zestienjarige snelheidsduivel uit Waddinxveen het kampioenschap in de tweetakt Senior-klasse (zowel algemeen als in de Rotax-subcategorie). En passant werd hij ook nog vice-wereldkampioen bij de Prokarts.
“Ik ben er zeker blij mee”, zei Tim over zijn titel op zijn Compkart-frame. “Ik had een heel goed begin en het bleef het hele jaar goed. Zo ben ik overtuigend kampioen geworden. Vooral in de regen ging het heel goed. Maar ook op het droog was ik snel.”
En dan te bedenken dat het zijn debuutjaar in de tweetakt was. “Daarom hadden we geen verwachtingen. Het is heel anders rijden dan in de viertaktkart waarin ik vorig jaar reed. Het ligt me blijkbaar. Ik vind het ook een stuk fijner dan viertakt, hoe je door de bochten gaat en de motor echt op toeren moeten hadden.”
Toch stapte de snelle Zuid-Hollander dit jaar opnieuw in een viertaktkart, voor het WK Tillotson. Dat was in 2023 ‘het meest fantastische event’ waar Tim aan had meegedaan. Hij werd er destijds vice-kampioen en daarom wilde hij dit jaar dolgraag nog een poging doen om de titel binnen te halen.
Tijdens de trainingen bleek al dat Tim wederom vooraan meedeed in het veld van meer dan zeventig coureurs, ondanks dat hij sinds het vorige WK niet meer in een Tillotson-kart gereden had. Samen met gewaardeerd collega-coureur Bram Ossewaarde konden ze wegrijden bij de rest in de finale, maar Tim moest net als in 2023 genoegen nemen met het vice-kampioenschap.
“Door motorproblemen zijn we weer tweede geworden”, blikte Tim terug op het evenement in Valencia. “Dat is nog steeds een heel goede prestatie maar ik had toch echt graag de titel gehad.” Dat hij het afgelopen seizoen in het Prokart-kampioenschap ook tweede is geworden is een heel ander verhaal.
In de loop van het seizoen maakte Tim zijn debuut in de Prokart-klasse. Dat zijn enduranceraces van vier tot acht uur met meer dan vijftig karts. Tim reed in een team met Peter Koorn en Laurens van Strijlanden en kwam uit in de Super Pro-klasse.
“Ik was ervoor gevraagd en het leuk me heel leuk om te doen”, verklaarde Tim zijn deelname. “En een Prokart is redelijk vergelijkbaar met Tillotson, dus het ging meteen best goed.” Hij had dus een gevarieerd seizoen. Gaat 2025 voor hem er net zo gevarieerd uitzien? Tim wist het nog niet precies, maar: “We willen verder met Rotax. We zijn heel tevreden hoe het is gegaan. Het was zeker boven verwachting.”
Wat wel al vaststaat, is dat hij volgend seizoen in de autosport zal uitkomen. Tim gaat racen in een Mazda MX5 bij organisator DNRT. “Aangezien we in de loop van het seizoen de mogelijkheid kregen een goede Mazda MX5 te kopen, die inmiddels redelijk schaars zijn, hebben we deze kans aangegrepen. Vanwege het krappe budget moesten we daardoor wel de Peugeot 206 GTI verkopen, waardoor we halverwege het seizoen moesten afhaken in de autosport in het team van Red Mirror Racing. De Mazda is inmiddels helemaal mooi strak zwart gespoten en is er bijna klaar voor om volgend jaar te knallen en een gooi te doen naar het eindpodium in het rookieklassement”, blikt Tim enthousiast vooruit.
Naast het zelf racen geeft Tim al jaren les op de baan bij de kartschool van NXT Racing in zijn RK1 kart. En sinds afgelopen jaar is hij tevens coach bij de NXT Junior Autosport Experience. Wat hij er zo leuk aan vindt laat zich wel raden: “Ik vind het geweldig om kinderen vanaf tien jaar te begeleiden bij hun eerste stappen in de autosport!”
Tim bedankt zijn vader. Die sleutelt al jaren aan zowel de kart als de auto. Samen hebben zij ervoor gezorgd dat er ook dit seizoen geweldige resultaten zijn behaald. Tim wil graag hogerop, maar het budget maakt dat lastig. Mochten er mensen of bedrijven zijn die Tim verder op weg willen helpen, hoort hij dat uiteraard graag.
Tims geweldige raceseizoen is mede mogelijk gemaakt door:
– Boonstoppel Truckservice
– Tegelhuis Montfoort
– Dirk van Zon
– RedExions Driver Development
– Rogier Oudenbroek
– Martin Boschman
– Jarno Vennink
– Marc Bechtold
– Peter Koorn
– NXT Racing
– Esmea Racing
– Red Mirror Racing
– Anoniem
– De trouwe vrienden van de Club van 25