8.5 C
New York
zondag 5 januari 2025

Beperkte uitbreiding van deelmobiliteit in Zuidplas

De gemeente Zuidplas heeft het er maar druk mee, een lobby uitvoeren voor meer deelmobiliteit in de dorpen van de gemeente. In een informatienota laat wethouder De Haas (VVD) weten dat er wel veel wordt onderzocht maar tot nu toe alleen beperkt wat deelfietsen in Nieuwerkerk aan den IJssel lijkt te komen. Uit diezelfde informatienota blijkt ook dat de helft van het aantal inwoners interesse heeft in deelmobiliteit.

De enige vorm van deelmobiliteit die nu wordt aangeboden zijn drie voertuigen van Greenwheels in Nieuwerkerk aan den IJssel bij het station Nieuwerkerk aan den IJssel, aan de Schoolstraat en aan de Donge. De wethouder laat weten dat het gebruik van deze auto’s ongeveer gelijk is aan het landelijk gemiddelde. Met een deelauto kan men het voertuig tegen betaling huren en daarna weer terugzetten.

Om de mogelijkheid te geven voor meer herkenbaarheid komt er op het station een tweede vaste parkeerplaats die gereserveerd is voor de deelauto en op de Donge een eigen vaste plek. De voornaamste reden dat bewoners geen deelauto hebben geprobeerd is dat er geen deelauto bij de bewoners in de buurt staat. Daarnaast gaven ze aan dat mensen bang waren dat de deelauto niet beschikbaar zou zijn.

Deelfietsen

QBuzz, de nieuwe concessiehouder voor het openbaar vervoer vanaf 15 december 2024, heeft aangegeven deelfietsen beschikbaar te stellen binnen het OV-concessiegebied. In eerste instantie aat het om 150 deelfietsen (vanaf medio december) die door QBuzz worden gefaciliteerd. De gemeente Zuidplas kijkt, binnen de werkgroep duurzame mobiliteit in Midden-Holland, naar plekken die hiervoor het meest geschikt zijn.

De deelfietsen zouden voor reizigers onderdeel uit kunnen maken van een ketenreis, waarbij zij meerdere vervoerstypes gebruiken (bijvoorbeeld OV en deelfiets) om naar het werk te gaan. Geschikte locaties voor deelfietsen zijn onder andere OVknooppunten zoals het NS-station Nieuwerkerk aan den IJssel, centraal gelegen bushaltes en bedrijventerreinen. De gemeente is in gesprek met Donkey Republic (de aanbieder van de deelfietsen) over de locaties waar deze fietsen geplaatst kunnen worden. In het begin gaat het om een beperkt aantal locaties die geschikt zijn om deelfietsen te plaatsen zonder overlast te veroorzaken, namelijk omdat er al fietsenstallingen aanwezig zijn.

OV-fiets lobby

De gemeente heeft bij de Nationale Spoorwegen de wens neergelegd voor het plaatsen van OVfietsen op NS-station Nieuwerkerk aan den IJssel. Momenteel staan er bij ruim 300 stations in
Nederland OV-fietsen. Helaas staan er bij station Nieuwerkerk aan den IJssel geen OV-fietsen. De OV-fiets is bij uitstek geschikt voor de ‘last mile’ in Nieuwerkerk aan den IJssel, oftewel het laatste
stuk van de reis vanaf het station naar de bestemming.

APV

Beelden van omgevallen of neergegooide deelscooters- en fietsen zal leiden dat Zuidplas in de toekomst ook de APV hiervoor zal aanpassen. De deelfietsen die vanaf medio december geplaatst gaan worden door Donkey Republic hebben geen ruimtelijke of financiële consequenties. Er wordt gebruik gemaakt van een beperkt aantal bestaande locaties waar fietsparkeervoorzieningen al aanwezig zijn. Gebruikers mogen de deelfietsen uitsluitend terugzetten bij de aangewezen fietsparkeervoorzieningen. De mogelijke uitbreiding van het aanbod aan deelfietsen van Donkey Republic kan op termijn wel consequenties hebben; de impact is op dit moment nog niet duidelijk.

Advertentie