Op schriftelijke vragen van D66 raadslid Ryan Adriaanse over het aanbod van het OV laat het college van B&W in Zuidplas in de antwoorden weten dat een groter aanbod van Openbaar Vervoer zorgt voor groei en deelt daarmee niet de mening van de Nederlandse Spoorwegen dat er eerst groei van reizigers moet zijn alvorens de spitstrein naar Goverwelle terugkeert.
De NS had eerder beantwoord, ook tegen deze nieuwssite :”We hebben wel bij de gemeente Zuidplas aangegeven dat de gemeente er mede voor kan zorgen dat het aantal reizigers groeit, door woningbouw in de omgeving van het station en het aanpassen van de parkeernormen“.
Het college blijft wel in gesprek over de dienstregeling laat ze weten :”Het college neemt de opmerkingen van de NS mee in vier trajecten die lopen in de gemeente Zuidplas. Op gemeentelijk niveau zijn dit de nieuwe mobiliteitsvisie en de nieuwe parkeernota; op dorpsniveau zijn dit het Gebiedspaspoort Nieuwerkerk aan den IJssel en uw initiatiefvoorstel voor het centrumgebied Nieuwerkerk aan den IJssel. Daarnaast geeft het college de wens tot vier treinverbindingen per uur mee in het traject van de vernieuwing van het treinstation in Nieuwerkerk aan den IJssel”.
Maar is er ook een winstwaarschuwing, het college verwacht dat voor een ieder van deze trajecten geldt dat eventuele beleidswijzigingen of gebiedsontwikkelingen niet meteen zijn gerealiseerd. Het college verwacht dan ook dat het vóór 2026 lastig wordt om NS te overtuigen van een hogere bedieningsfrequentie op deze spoorlijn in 2026. Ook de ontwikkeling van Cortelande zal zeker een bijdrage leveren aan het aantal in- en uitstappers op station Nieuwerkerk aan den IJssel. Ook deze gebiedsontwikkeling is in 2026 nog niet aan de orde.
Reizigersaantallen
Uit de eerder gepubliceerde reizigersaantallen blijkt dat Nieuwerkerk achterloopt ten opzichte van het aantal reizigers van voor de coronaperiode. Uit antwoorden op eerdere CDA vragen bleek dat voor NS geldt het aantal in/uitstappers per corridor en niet alleen het aantal in/uitstappers per station.

Op basis van de instappers per corridor blijkt dat alle stations op de corridor Rotterdam-Gouda Goverwelle achter blijven dan voor corona.