8.5 C
New York
donderdag 20 maart 2025

Slachterij Boer zoekt met bewoners ‘s-Gravenweg naar oplossing parkeerprobleem

Slachterij Boer uit Nieuwerkerk is in gesprek gegaan met de bewoners van de ‘s-Gravenweg over de aanpak van de parkeerproblemen. Het bedrijf mag een tijdelijke uitbreiding van de parkeerplaatsen aan de overkant van de weg niet meer gebruiken van de gemeente. Het presenteerde twee weken geleden een ‘tweelaags parkeeroplossing’ aan de leden van de belangenvereniging ‘s-Gravenweg. Na hun negatieve reactie lijkt deze oplossing inmiddels al weer afgevallen. Dinsdagavond volgde een bijeenkomst om ideeën van de omwonenden zelf op te halen.

Voor de bouw van een extra koelcel heeft de firma Boer in 2017 tijdelijk 53 extra parkeerplaatsen gerealiseerd achter de bestaande parkeerplaats van 144 plekken. Die tijdelijke situatie is door Boer niet gestopt nadat de koelcel gereed was. Het college van B&W wil af van deze illegale situatie. Dit was in januari van dit jaar ook al onderwerp in de commissie ruimtelijke plannen van de gemeenteraad.

Wethouder Schuurman heeft Boer gevraagd om samen met de belangenvereniging naar oplossingen te zoeken. In een eerste bijeenkomst presenteerde architect Bas-Jan Tukker een parkeeroplossing van twee lagen op de plek van de huidige parkeerplaats. Deze oplossing was als idee geopperd door leden van het college van B&W van Zuidplas. “Tijdens een overleg vroegen zij ook te kijken naar een tweelaags parkeeroplossing”. Dit parkeerdek viel niet in de smaak bij de belangenvereniging. Daarop besloot de projectgroep, die ingehuurd is door Boer, om een stap terug te doen. In een inloopbijeenkomst gingen zij met een grotere groep omwonenden in gesprek om bij hen oplossingsrichtingen op te halen. 

Tukker licht toe dat de parkeerproblematiek zich vooral voordoet op enkele piekmomenten in het jaar. “Dat is voorafgaand aan een aantal feestdagen waarbij de vraag naar kalfsvlees, met name in Italië, groot is. Op die momenten is meer personeel nodig”. Daar komt bij dat personeel vraagt om meer flexibiliteit in werktijden. Daardoor is niet iedereen tegelijk klaar met werken en is het lastiger om collectief vervoer met bussen te organiseren. Ook blijkt het elders parkeren risicovol te zijn. “Dat is geprobeerd met de parkeerplaats bij de golfbaan Hitland en pendelbusjes. Auto’s werden daar beschadigd en er werd ingebroken. De werknemers wilden hun auto daar niet meer neerzetten”. Wat er precies gedaan wordt om minder werknemers met de auto naar de ‘s-Gravenweg te laten komen, is niet duidelijk. Tukker geeft aan dat het plan daarvoor voor eigen gebruik is en niet gedeeld kan worden.

De belangenvereniging zet in op drie punten; geen bebouwing aan overzijde ’s-Gravenweg, geen parkeren langs ’s-Gravenweg en maximale reductie van aantal voertuigen die over de ’s-Gravenweg gaan. Jos van Leeuwen van de vereniging is positief over deze laatste bijeenkomst. “Er is nu ruimte voor ideeën. Zo kunnen we uit de patstelling komen. Maar dan moet Boer ook echt willen luisteren”. Van Leeuwen geeft ook voorbeelden van oplossingen. “Als eerste willen we meer weten over de aantallen werknemers en auto’s, de piekmomenten en waar de werknemers met de auto vandaan komen. Dan kun je proberen het autogebruik te verminderen door fietsen te stimuleren, te carpoolen en met pendelbussen te werken. Ook kunnen specifieke oplossingen voor de piekmomenten bedacht worden. Vervolgens kunnen meer oplossingen op eigen terrein of bij nummer 138, vanaf de provinciale weg, gezocht worden.”

Advertentie