De woningbouwcorperatie Woonpartners Midden Holland lijkt wakker geschrokken na een schokkende uitzending bij Hart van Nederland afgelopen weekend over de lekkage van het riool aan het Schijfmos in Nieuwerkerk aan den IJssel. In een reactie laat men weten “Uit onderzoek blijkt dat eerdere pogingen het probleem onvoldoende structureel hebben opgelost. Wij betreuren dat en begrijpen dat dit frustrerend is voor bewoners. Ondanks eerdere herstel- en vervangingswerkzaamheden is het niet eerder opgelost. Wij onderzoeken intern hoe dit heeft kunnen gebeuren” is terug te lezen op de website van de verhuurder.
Hart van Nederland bracht in beeld hoeveel overlast er is bij de huurwoningen waarbij regelmatig de drollen in de tuin of in het huis ronddrijven en ook in de sloot terecht komen. In de uitzending bleek de gemeente Zuidplas via de ODMH al Woonpartners Midden-Holland gevraagd had om actie te ondernemen. De problemen spelen al langere tijd.
Woonpartners Midden-Holland stelt in het bericht dat ze de verantwoordelijkheid neemt om samen met gespecialiseerde aannemers te starten met de concrete herstelwerkzaamheden. Hiervoor wordt dinsdag 19 augustus uitgebreid onderzoek gedaan om daarna zo snel mogelijk het herstel zorgvuldig en gefaseerd uit te voeren, zodat het probleem structureel wordt opgelost. Ook zal Woonpartners de betrokken bewoners regelmatig informeren over de voortgang.
Het Hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard is pas afgelopen dinsdag op de hoogte gesteld en heeft woensdag direct op locatie gekeken. Ze noemt het haar verantwoordelijkheid dat de foutaansluiting op het oppervlaktewater wordt gestopt en heeft direct aangeklopt bij Woonpartners. De woordvoerder laat weten dat er geen milieuschade is in het water, de zuurstofwaardes zijn gemeten in het oppervlaktewater en die voldoen aan de norm, er zijn geen dode vissen.
Woonpartners laat weten op haar website dat niet alleen het probleem opgelost moet worden maar ook wordt gekeken waarom het zo mis is gegaan : “Het intern onderzoek zal duidelijkheid moeten geven over de eerdere klachten en de pogingen die al zijn ondernomen om het probleem op te lossen. Hopelijk levert dat een verklaring op waarom dit niet eerder tot een structurele oplossing heeft geleid. Dat is voor ons belangrijk om herhaling van een dergelijke situatie te voorkomen. Waar nodig wordt de gemeente bij het proces betrokken om het herstelproces te ondersteunen“.
Woonpartners heeft nog geen reactie op persvragen aan Gouwe IJssel gegeven, de gemeente Zuidplas hoopt de persvragen spoedig te beantwoorden.
Beelden via de bewoners van het Schijfmos


