Afgelopen week werd er een bedrag van 132 miljoen aan extra maatregelen voor Zuidplas en Gouda beschikbaar gesteld. Een groot deel komt uit de Rijksoverheid maar ook moeten de gemeenten en de Provincie Zuid-Holland deels bijdragen. Met de maatregelen lijkt het nu wel te zijn dat Rijkswaterstaat haar beroep gaat intrekken bij de Raad van State.
Het STOMP principe is voor de gemeente Zuidplas het belangrijkste principe om het autogebruik in het nieuwe dorp laag te houden. STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service en Privé auto. Dat laatste wordt met de lage parkeernormen sowieso moeilijk gemaakt. Zuidplas zet in op snelle fietsverbindingen en hiervoor is ook wel een bijdrage gekomen maar voor het nieuwe treinstation Cortelande-Westergouwe is nog geen geld beschikbaar. Een aantal maatregelen voor het autoverkeer werden al genomen zoals onderstaand.

Nieuwe maatregelen
In de maatregelen waarvoor nu geld beschikbaar is gesteld, worden er op 3 plekken grote maatregelen genomen waarbij vooral gekeken is om het omliggende wegennet niet verder te belasten maar juist te ontlasten. Veel wegen staan rond de spitstijd al stil en naast de verbreding van de A20 moet er meer gaan gebeuren. De maatregelen op een kort rijtje :
A12/N219
Rond dit gebied wordt vooral aandacht geschonken aan de afwikkeling van het verkeer op de afslag Zevenhuizen/Waddinxveen. Zo wordt het kruispunt van de Bredeweg met de afrit van een rotonde omgebouwd naar een kruispunt met verkeerslichten, wordt het viaduct breder gemaakt en een extra afslag vanaf Waddinxveen naar de A12 richting Gouda. De N219 wordt dubbelbaans tussen de afslag en de Rotonde halverwege. Deze rotonde stond al op de planning, ook om het nieuwe Knibbelweg-Oost te ontsluiten maar ook de toegangsweg aan de westkant van Cortelande. De maatregelen op een rij :

N219 met de A20
Aan de kant van Nieuwerkerk aan den IJssel gaat de aansluiting van de N219 en de A20 op de schop. De turborotonde met de afrit naar Rotterdam, oprit vanaf Gouda en de N219 wordt omgebouwd naar een kruispunt met verkeerslichten. Datzelfde gaat ook gebeuren voor het kruispunt met de Hoogeveenenweg en de N219, waarbij de Parallelweg-Noord straks wordt afgesloten voor autoverkeer vanaf de N219. Het viaduct over de A20 wordt 2×3 rijstroken en er komt een betere nieuwe strook voor verkeer vanaf dat viaduct naar de Europalaan.

Moordrechtboog / A20 / Provinciale weg N457 / N207
Rond de Moordrechtboog gaat het meeste gebeuren. Allereerst gaat de aansluiting via de verbindingsweg weg. Hiermee komt er een nieuw kruispunt, met verkeerslichten, eerder al op de Moordrechtboog om verkeer via een nieuwe verbindingsweg naar de Middelweg te verbinden. Hiervoor wordt ook de afwikkeling naar de A20 aangepast. Verkeer vanaf Gouda/Moordrecht gaat rechts de A20 op en verkeer vanaf de Moordrechtboog krijgen een nieuwe strook naar de A20.
Vanaf de Provincialeweg N457 komt er een rechtdoorstrook naar de Middelweg in Moordrecht. De N457 wordt verlegd meer het land in en krijgt dubbele rijstroken, net als verder op de N207. Zowel de Ringvaartrotonde als de Europarotonde worden aangepast.

Station
Het nieuwe station is gepland op de lijn Rotterdam-Gouda nabij de vroegere doorgang bij de Vijfde Tochtweg. Hierover zijn de onderhandelingen met NS en ProRail gaande en de gemeenten weten steeds meer en meer de afhoudende houding om te zetten naar steun.
