In een drukbezochte informatieavond van ProRail over de toekomst van station Nieuwerkerk aan den IJssel presenteerde ProRail een voorlopig ontwerp, waarin veel glas en hout is verwerkt. Hoe graag de projectleider het ook in één keer had willen afronden, extra onderzoek gooit roet in het eten van de rijdende renovatietrein.
Volgens het huidige voorstel zullen de eerste werkzaamheden plaatsvinden aan de kant van Dorrestein en de Oranjebuurt. ProRail-projectleider Freek Snoeren noemde dit de hoofdontvangstzijde van het station. Hier wordt de lift vervangen, worden de perrons verbreed, worden de portalen voor de bovenleiding breder gemaakt en niet langer op de perrons geplaatst. Snoeren lichtte toe dat er gekozen wordt voor het boren van de palen in plaats van heien.
De trap zal niet meer haaks op het perron uitkomen, maar parallel eraan worden geplaatst, zodat men niet over de bovenste treden kan vallen en op het spoor terechtkomt. Tijdens de discussie kwam ook de vraag aan de orde of er informatieborden op het perron komen. Snoeren gaf aan dat ProRail juist van deze borden af wil, omdat er een risico bestaat op ongelukken als er een intercity langs het perron raast. Een aanwezige vroeg of er toegangspoortjes komen. De projectleider wist te melden dat deze er niet komen; dit is echter een besluit van de NS, niet van ProRail.
Het jaar 2027 zal in het teken staan van de renovatie, met in juli een piekperiode waarin gedurende 21 dagen een zogenoemde treinvrije periode geldt. Gedurende deze periode rijden er geen sprinters, intercity’s of goederentreinen tussen Gouda en Rotterdam. In dezelfde periode worden vergelijkbare werkzaamheden uitgevoerd bij station Capelle Schollevaar en aan het goederenemplacement Rotterdam Noord. Op de vraag hoe het vervoer dan geregeld wordt, kon Snoeren geruststellen: er worden bussen ingezet.
Omdat de kwaliteit van het viaduct (in vaktermen ‘kunstwerk’) gecontroleerd moet worden, kan het hele station niet in één keer worden aangepakt. In juli 2027 wordt het kunstwerk geïnspecteerd en daarna wordt de zijde ‘Zuidplaspolder’ aangepakt. Projectleider Snoeren heeft deze werkzaamheden voorlopig met potlood voor 2029 genoteerd, maar kon dat nog niet beloven. Hierdoor zal het station tijdelijk twee gezichten hebben, met bredere en smallere perrons.
Aan de Zuidplaspolderzijde worden de trappen iets meer richting de fietsenstalling verplaatst. Net als nu komt er aan deze zijde geen kaartautomaat en geen lift. Deze ingang is op uitdrukkelijke wens van de gemeente Zuidplas behouden en wordt gezien als een nevenontvangstplek. ProRail hoopt hiermee het fietsparkeren onder het viaduct daarmee te verminderen.
ProRail heeft onderzocht of een hellingbaan mogelijk is, maar omdat het station zes meter boven het maaiveld ligt, zou deze baan 180 tot 200 meter lang moeten worden. Daarom is hiervan afgezien.
Met dank aan ProRail voor de voorlopige impressies, waarbij ProRail wil benadrukken het nog voorlopige ontwerpen zijn



