Na de schade van gisteren door een spijker in een houten meerpaal is vandaag het megajacht Lonian zonder kleerscheuren naar Rotterdam gegaan. De Lonian is vanuit Alphen aan den Rijn via de hefbruggen van Boskoop en Waddinxveen aangekomen bij de Amalia en Coenecoopbrug. Bij die laatste brug moesten alle zeilen, of beter gezegd kussens, worden bijgezet om met hele kleine ruimtes de brug te kunnen passeren. De doorgang van de Gouwespoorbruggen gaf geen probleem maar bij de Julianasluis was het weer passen en meten.
Het schip past maar net in de sluis en de duwboot van de achterkant is via de andere sluiskolk gegaan. Het kostte bijna anderhalf uur voordat de Lonian de sluis was gepasseerd. Bij de splitsing van de Gouwe en de Hollandsche IJssel werd het schip gedraaid. Hierna kon het vrij doorvaren langs Moordrecht waar veel mensen op de been waren bij de veerstoep. Via Nieuwerkerk en Capelle aan den IJssel kwam het schip ruim voor de planning aan bij de Algerakering. Deze doorgang via de brug was geen probleem voor de Lonian die hierna naar Rotterdam is gebracht. Daar wordt het laatste deel van het schip afgebouwd waarna het zal vertrekken naar de eigenaar.
Het 87 meter lange schip met een breedte van 14 meter is gebouwd door diverse vestigingen van Feadship en heeft volgens het scheepvaartblad Schuttaer vermoedelijk een Amerikaanse eigenaar. Er is maar plek voor 14 gasten die dan wel door 27 medewerkers bediend kunnen worden. De geschatte bouwsom is 125 miljoen euro en Feadship heeft er tot nu toe 3 jaar over gedaan. Op 4 september komt de volgende super jacht door deze route. Dat is ook weer een bijzonder en vooral duur jacht. Dit keer niet omdat het heel groot is maar omdat de toekomstige eigenaar wil dat het schip ook geschikt is om mee richting de Noordpool te varen.
Coenecoopbrug past precies pic.twitter.com/LZGElyLYrL
— Jolanda Bakker (@JolandaBakkker) 27 augustus 2018