In een informatienota aan de gemeenteraad laat het college van B&W weten dat na onderzoek is gebleken dat er weinig behoefte is bij inwoners om reisdocumenten zoals een paspoort, rijbewijs of ID kaart thuis te laten bezorgen. De gemeente heeft al een regeling voor aanvragen en afhalen van dergelijke documenten op locatie voor ouderen in verzorgingscentra. Deze laatste doelgroep is buiten het onderzoek gehouden en zal mogelijk nog verder worden uitgebreid.
“Om de behoefte te peilen bij onze inwoners voor het bezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen is in de periode februari en maart 2018 een enquête uitgevoerd bij het Klantcontactcentrum (KCC) onder de aanvragers van reisdocumenten en rijbewijzen. Doel van de enquête was de behoefte te peilen voor het bezorgen van reisdocumenten en de bereidheid hiervoor te betalen. In totaal zijn 167 enquête formulieren ingevuld. De resultaten van dit lokale onderzoek stemmen overeen met landelijke cijfers voor het bezorgen van reisdocumenten en rijbewijzen” aldus de nota.
Als het gaat om zelf 15€ te betalen laat”nagenoeg iedereen weten in het onderzoek dat er geen behoefte is. Als de kosten worden gedeeld is 3% tot 10% van de aanvragers hiermee akkoord. Pas als de gemeente het gaat betalen en de inwoner gratis zijn document krijgt geeft 36% van de ondervraagden aan belangstelling te hebben voor aan thuisbezorgen. Daarom trekt de gemeente dan ook de volgende conclusie ” De hoogste bezorgpercentages worden gerealiseerd als de gemeente geen kosten in rekening brengt voor een bezorging. Bezorging is echter niet kostenneutraal te realiseren“.
Daarom worden er voorlopig geen reisdocumenten thuis bezorgd en zal het aanvragen via de website en op afspraak blijven bestaan. Over het aanvragen en afleveren op speciale locaties laat de nota weten : ” Op dit moment zijn we bezig onze werkwijze aan te passen en het aanvragen en verstrekken van reisdocumenten op locatie uit te breiden voor andere kwetsbare groepen/individuen. Hiermee leveren we maatwerk en geven we invulling aan dienstverlening op de optimale locatie, waar nodig zoeken we de inwoner voor onze dienstverlening op.”