8.5 C
New York
zaterdag 23 november 2024

Zuidplas gaat opzoek naar jonge inwoners voor digitaalpanel

De gemeente Zuidplas start na de herfstvakantie een campagne voor het werven van nieuwe (jonge) inwoners in het digitaal inwonerspanel Zuidplas. De campagne wordt gestart nadat de gemeenteraad van Zuidplas een half jaar geleden vond dat meer jongeren zouden moeten deelnemen aan het panel. Door het gebrek aan jongere deelnemers in de onderzoeken kunnen de uitkomsten een vertekend beeld geven. Om meer jongeren te kunnen bereiken is ook de minimale leeftijd met twee jaar verlaagd naar 16 jaar. Dit gebeurde na een uitgebreide discussie in de gemeenteraad over wat een gewenste minimale leeftijd zou zijn voor deelname.

Tijdens de behandeling in de gemeenteraad was verantwoordelijk wethouder Rik van Woudenberg nog niet zo enthousiast om de leeftijd te verlagen. In een gemeentelijk persbericht op vrijdag 20 oktober is niet veel meer te merken van de twijfel. “Jongeren zijn de toekomst, de gemeente wil graag hun mening weten zodat de juiste besluiten genomen worden voor die toekomst” aldus van Woudenberg.

Het huidige panel bestaat uit ruim 600 inwoners. Als het aan de gemeente ligt, mag het panel uitbreiden naar minstens 800 inwoners, liefst meer. In het digitaal inwonerspanel blijven de deelnemers anoniem. Alle contacten verlopen digitaal. Wie lid wil worden, stuurt een e-mail naar inwonerspanelzuidplas@duomarketresearch.nl. De gemeente heeft voor het opzetten van het panel, de vragenlijsten en rapportages een bureau ingeschakeld die daar veel ervaring mee heeft. Het bureau heet Duo Market Research. Bij een onderzoek krijgen de panelleden daar een melding/uitnodiging van. Ieder panellid is vrij om mee te doen aan de onderzoeken die de gemeente aanbiedt. Wanneer een onderzoek niet interessant is dan kan deelname worden overgeslagen. In de praktijk blijkt ruim drie kwart van de ingeschreven deelnemers ook daadwerkelijk mee te doen.
Om de jongere inwoners te bereiken heeft de gemeente posters, flyers en visitekaartjes laten maken. De posters komen in sportkantines, middelbare scholen, dorpshuizen en horeca. Ook via social media wil de gemeente zoveel mogelijk jonge inwoners uitnodigen om te participeren.

Advertentie