De stichting Zo! kijkt in zijn eerste jaar van de oprichting terug op een roerig jaar waarbij men onder de kaasstolp lag en iedereen wel zijn mening had. Toch kan Zo!, volgens directeur Ed Lugthart, terugkijken op successen en is er hard gewerkt door zijn medewerkers en vrijwilligers!
Dat vertelde hij in een presentatie aan de gemeenteraad over het eerste jaar tijdens de raadscommissie Samenleving. Hieronder is de presentatie als video terug te kijken. Op 1 juli 2021 werden de taken van het sociaal team van Zuidplas ondergebracht bij deze nieuwe stichting en gemengd met het werk van Stichting Welzijn.
Vanuit diverse kanten was er veel kritiek maar Lugthart was hierover vooral open naar de raadscommissie. Het grootste probleem is de arbeidsmarkt waardoor er uiteindelijk wachtlijsten ontstaan. Hij heeft met zijn team een programma gestart om op diverse vlakken te verbeteren. Hiervoor heeft hij inmiddels extra middelen aangevraagd bij de gemeente,
De wachtlijsten zijn voor Lugthart niet qua aantallen maar vooral voor zorgzwaarte relevant. Zijn team gaat vooral kijken hoe deze wachtlijsten op doorlooptijd korter gemaakt kan worden. “Je kan een paar honderd mensen er op hebben staan maar als je die in paar weken behandeld hebt is het probleem niet groot. Wel als deze mensen lange tijd op een wachtlijst staan, daar gaan we aan werken!”
Een grote klacht over Zo! is de telefonische bereikbaarheid. Die klacht herkende Lugthart en de organisatie is bezig om tijdens kantooruren bereikbaar te worden. Door het samenvoegen van sommige functies en het beter elkaar leren kennen moet ook de dienstverlening gaan verbeteren.
Zo! heeft ondanks alle aanloopproblematiek ook succes kunnen vieren waaronder bijvoorbeeld het Fit4Nop festival en een recordaantal aanmeldingen van Brains. Lugthart kijkt positief vooruit naar de toekomst. De commissieleden hadden nagenoeg geen vragen aan hem.
Wel hadden wat commissieleden hun bedenkingen over de bestuurlijke evaluatie, het proces waarop Zo! tot stand gekomen was. Wethouder de Haas beloofde deze mee te nemen als leermoment bij een vergelijkbare situatie.