In een brief aan de gedeputeerde Zevenbergen van de Provincie Zuid-Holland heeft de regio Midden Holland de unaniem gesteunde motie van de gemeenteraad van Zuidplas overgenomen. Deze motie was opgesteld door raadslid Peter Molenaar (ChristenUnie/SGP).
Molenaar pleitte voor een betere ontsluiting voor Moerkapelle Oost (de Jonge Veenen) en vond dat de routes naar het dorp nog kwamen uit de tijd van ‘paard en wagen’ zoals in onderstaand interview. Daarnaast wordt er aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van Zevenhuizen met het Metrostation Nesselande in Rotterdam, deze moet van de raad Zuidplas frequenter uitgevoerd worden. Afgelopen jaar is bus 383 al vaker gaan rijden tussen Nesselande en Lansingerland via Zevenhuizen en Moerkapelle en rijdt bus 175 tussen Zevenhuizen en Nesselande. Midden Holland wil dat het meegenomen wordt in de concessie
Halte in Esse Zoom
Een ander punt die Midden Holland bij de provincie heeft neergelegd is een halte nabij de Scheve Overweg in de wijk Esse Zoom in Nieuwerkerk aan den IJssel. Deze wijk is al langere tijd opgeleverd en de eerder gestelde maximale afstand naar een halte van 800 meter wordt, door het ontbreken van de halte, overtreden. Midden Holland wil nu dat dit als harde eis wordt opgenomen in de concessie.
Vijfde dorp
In de brief stelt de regio dat in de nieuwe OV-concessie het vijfde dorp moet worden benoemd als toekomstig dorp dat optimaal aangesloten moet worden op het OV-netwerk (eerst bewegen, dan bouwen). De OV-infrastructuur en de OV-voorzieningen binnen de gemeente worden in de toekomst – in relatie tot het vijfde dorp – uitgebreid.
“Daarbij merken wij op dat in het PvE wordt aangegeven dat de concessiehouder bij nieuwe
woonwijken (waar tenminste 800 mensen gaan wonen) vanaf het moment van geplande oplevering
van de 50e woning deze kern moet bedienen. Vanuit de ontwikkeling van het vijfde dorp is het
gewenst dat de OV-bediening vanaf oplevering van de eerste woning is geborgd” aldus de regio Midden Holland.
Daarnaast wil de regio, in opdracht van de gemeente Zuidplas, dat de concessiehouder wordt uitgedaagd om mee te denken in mogelijkheden tot andere mobiliteitsdiensten in het te bouwen vijfde dorp. Hierbij kan gedacht worden aan deelfietsen, deelauto’s en P+R mogelijkheden.
Vervolg
Naast de Regio Midden Holland mag ook Rijnland (Leiden, Alphen, Bollenstreek) haar wensen voor het Programma van Eisen aangeven voor de nieuwe aanbesteding. Uiteindelijk stelt de Provinciale Staten het programma vast voor de hele regio Zuid Holland Noord. Op dit moment wordt het streekvervoer in deze regio uitgevoerd door Arriva.