8.5 C
New York
zaterdag 23 november 2024

Slagingspercentage bij Repair Café Zuidplas is groot

Het gaat goed met de Repair Café’s in Zuidplas. In elk dorp kunnen inwoners terecht om kapotte apparaten te laten repareren. De groep van enthousiaste vrijwilligers is inmiddels zo groot dat zij zelfs een toenemende vraag aankunnen. Dat is goed voor het milieu en voor de portemonnee van de inwoners. In de naam zit niet voor niets ‘café’. Want ook het sociale aspect -de gezelligheid- is een belangrijk doel.

Hergebruik

De Europese Commissie wil dat het makkelijker wordt om apparaten te repareren. Zij wil af van het model van ‘maken en weggooien’ dat slecht is voor de planeet. Consumenten denken bij een kapot apparaat al snel aan vervanging, terwijl het met een goedkope reparatie makkelijk nog enkele jaren mee kan. Maar je weet vooraf niet hoe duur een reparatie is. “Straks is reparatie nog duurder dan een nieuw apparaat kopen”.  Dat risico zorgt er nog al eens voor dat men er toch voor kiest het apparaat weg te gooien.

Repair Café

In een Repair Café kun je terecht met een kapot apparaat. Bij binnenkomst is zo ongeveer de eerste vraag ‘wil je een kop een koffie?’ Vervolgens ga je met één van de vrijwilligers in gesprek over de reden waarom het apparaat het niet meer doet. Het is repareren terwijl je er bij zit. Dat begint met één vrijwilliger, maar al snel komt er ook input van anderen. Iedereen heeft z’n eigen deskundigheid. Repareren blijkt teamwork te zijn. Is de reparatie echt ingewikkeld, dan kan het zijn dat het apparaat blijft en werken vrijwilligers er meerdere dagen aan. Dat is wel anders dan een winkel, waar je het kapotte apparaat op de toonbank zet, een bonnetje krijgt en weer wegloopt. Het Repair Café lijkt meer op je ‘superhandige buren’ bij wie je advies vraagt en wat gezellig bijpratend leidt tot een oplossing. Het grote voordeel is ook dat er geen onzekerheid is over een hoge rekening na afloop. Nooit meer spijt van een reparatie dus. Een bijdrage in de fooienpot is de beloning voor het Repair Café. 

Dianthus

Het is vrijdagochtend 21 april in Dianthus, vlak achter de Reigerhof in Nieuwerkerk. Rond een grote tafel zijn vijf vrijwilligers aan het werk. Twee van hen werken aan een kapot groot lamineerapparaat. Dat is voorlopig een blijvertje. Die reparatie is ingewikkeld en duurt al enkele weken. Aan de linkerkant zijn een man en vrouw in gesprek over een draagbaar zonnepaneel om tijdens een reis een laptop op te kunnen laden. De meeste aandacht richt zich op een grote tafellamp. Er zijn blije gezichten. De spaarlamp wordt er in gedaan en samen vieren ze het succes.

Spuuglelijk

Glen Schrijvers uit Rotterdam is de eigenaar van de lamp, die bij een verhuizing kapot is gegaan. Hij zocht eerst naar een professionele winkel, maar had daarbij geen succes. Uiteindelijk vond hij Repair Café Zuidplas. Hij geniet er zichtbaar van. “Deze mannen zijn fantastisch. Ze bouwen op elkaars kennis. Echt teamwork. De draad was beschadigd en het grootste probleem is dat je er niet makkelijk bij kunt. Zonder die mannen was het me nooit gelukt”. Breed lachend geeft hij aan ook de sfeer te waarderen. “Het mooiste vond ik dat ze allemaal heel eerlijk aangaven dat ze de lamp spuuglelijk vinden”.  

Samen kom je er wel uit

Het Repair Café in Zuidplas richt zich vooral op apparaten en niet op bijvoorbeeld het herstellen van kleding. Peter Rommens is de coördinator. “Hightech printplaatjes zijn voor ons lastig, maar mechanische of elektronische reparaties zijn zeker kansrijk. Dat vraagt logica. Stap voor stap naar oplossing zoeken. Samen kom je er dan wel uit”. De vrijwilligers hebben ook verschillende specialiteiten. “In Zevenhuizen is iemand die naaimachines kan doen”.

Rollators

Opvallend is de grote kans dat je met een werkend apparaat weer naar buiten gaat. In Zuidplas is het slagingspercentage bij bijna alle apparaten boven de 50%. Het repareren of bijstellen van een rollator is voor de vrijwilligers altijd goed te doen. “En dat terwijl het voor ouderen anders heel lastig is om een winkel te vinden die dat voor ze wil doen”, voegt Rommens toe. “We krijgen veel koffiezetapparaten. De meesten kunnen we wel repareren, maar die volautomatische zijn voor ons  behoorlijk lastig”. Mobiele telefoons repareren ze niet. Daar zijn hele goeie winkels voor. “We willen niet concurreren met professionals”.

Repair cafe

Dankbaarheid

Naast Glen, zijn er nog veel meer dankbare klanten. “Laatst was er een man die samen met ons de gerepareerde airfryer wel wilde testen. Met bitterballen kwam hij terug vanuit de winkel. De reparatie bleek heel geslaagd en lekker. Die dankbaarheid en gezelligheid, daar doe je het voor”.

Advertentie