Het project A20 Nieuwerkerk aan den IJssel – Gouda richt zich op verbreding van de A20. De wegverbreding leidt mogelijk tot meer geluidshinder, een belangrijk aspect om mee te nemen in dit project. Rijkswaterstaat pakt met het meerjarenprogramma geluidssanering (MJPG) geluidshinder bij woningen aan.
Het MJPG komt voort uit de Wet milieubeheer en richt zich op het verminderen van geluidshinder bij woningen waar het geluidsniveau boven de saneringsdrempel ligt. De saneringsdrempel is de grens die de wetgever stelt aan de aanvaardbaarheid van het geluidsniveau (in de meeste gevallen 65 decibel) van de weg op de gevel van een bestaande woning. Saneren wil hier zeggen: zorgen dat het geluid bij of in de woningen wordt verminderd. Geluidsberekeningen bepalen welke maatregelen nodig zijn, zoals stiller asfalt, geluidsschermen, gevelisolatie of een combinatie daarvan. De maatregelen uit het MJPG-onderzoek zijn het uitgangspunt bij de geluidsberekeningen die worden gedaan met het oog op de wegverbreding van de A20.
Extra projectmaatregelen
Erik Olink (adviseur geluid bij Rijkswaterstaat) vertelt: ‘Het is belangrijk om het MJPG en het project A20 los van elkaar te zien. Het MJPG is landelijk en kijkt naar gevallen van geluidshinder die door de wetgever als onacceptabel worden gezien. Het A20-projectteam onderzoekt of er nog meer maatregelen nodig zijn, dus naast de MJPG-maatregelen. Dit gebeurt tijdens de milieueffectonderzoeken die worden uitgevoerd op basis van het Inpassend Ontwerp (IO), waarmee het projectteam nu druk bezig is. Hierbij richt het team zich op de geluidsbelastingen in het heden en in de toekomst. Voor alle woningen die in de toekomst boven de 50 decibel uitkomen, geldt: als er een toename van 1 decibel is, wordt onderzocht of maatregelen doelmatig zijn. Dat kan ook inhouden dat bijvoorbeeld MJPG-schermen verlengd of verhoogd worden’.
Voor nu en in de toekomst
Voor het onderzoek naar geluidsbelasting gebruikt Rijkswaterstaat wettelijk voorgeschreven rekenmethoden. Daarnaast meet het RIVM, als onafhankelijk instituut, continu op ongeveer 100 locaties langs rijkswegen en spoorwegen. Hiermee wordt de rekenmethode doorlopend gevalideerd. Het geluidsonderzoek kan leiden tot extra maatregelen naast de MJPG-maatregelen, deze worden zorgvuldig afgestemd op de behoeften en mogelijke aanpassingen door het project in de toekomst. Uit het milieueffectonderzoek blijkt of er mogelijk op meer locaties (bijvoorbeeld) geluidsschermen moeten worden gerealiseerd. Olink: ‘Als blijkt dat de geluidsbelasting na de maatregelen nog steeds boven de norm uitkomt, kunnen bijvoorbeeld de gevels van woningen (verder) geïsoleerd worden. Dat volgt uit aanvullend onderzoek.’
Uitvoering
Olink benadrukt: ‘Hoewel de MJPG-maatregelen juridisch vastliggen in het Saneringsbesluit “A20 Nieuwerkerk-Gouda” van 16 november 2021, worden ze nog niet direct doorgevoerd. Dit duurt zeker nog een aantal jaar en zal bij uitvoering van de wegverbreding plaatsvinden. Pas na het geluidsonderzoek kan meer duidelijkheid gegeven worden over de uiteindelijk toe te passen maatregelen. Op deze manier kunnen de maatregelen voor MJPG en het project in één keer worden doorgevoerd. Dit voorkomt kapitaalvernietiging wanneer MJPG-schermen binnenkort al worden gerealiseerd en over een aantal jaren blijkt dat er toch hogere of langere schermen nodig zijn.’
Vragen en informatie over geluidssanering
Als u op de hoogte wilt blijven van de voortgang van het geluidsonderzoek, meld u dan via www.rijkswaterstaat.nl/mjpg aan voor onze e-mailservice. Ook kunt u kijken op www.rijkswaterstaat.nl/geluid voor meer informatie. Of neem contact op met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat via 0800-8002 (gratis).