8.5 C
New York
donderdag 21 november 2024

ProRail wil niet langer wachten met renovatie station Nieuwerkerk   

Afgelopen maandag 14 oktober was er een informatieavond vanuit ProRail over de eerste grove plannen voor renovatie van station Nieuwerkerk aan den IJssel. Samen met de gemeente Zuidplas was deze avond georganiseerd om eerste ideeën op te gaan halen en hiervoor waren 2800 omwonenden van het station aangeschreven. Hierop waren ongeveer 70 bewoners op af gekomen, waar ProRail erg blij mee was.

ProRail liet weten dat ze idealiter nog 5 jaar zou kunnen wachten om zo de uitkomsten van het te maken gebiedspaspoort van Nieuwerkerk aan den IJssel én het initiatief van VVD en D66 van herontwikkeling van het centrum van Nieuwerkerk mee te nemen. Maar er kan niet langer gewacht worden legt projectleider Freek Snoeren uit aan de aanwezigen. Het station is op en moet nu worden aangepakt, daarom is men al aan de slag gegaan met de NS, met de gemeente Zuidplas en met een ingenieursbureau. Voor de renovatie van de perrons moet een aantal weken het treinverkeer geheel eruit gehaald worden op het traject en dat moet nu al met potlood in de dienstregeling staan.

Volgens Snoeren is het een uniek station met de Ringvaart in het midden er onder. Hij vertelde dat de gemeente Zuidplas direct liet weten dat ze een uitgang aan beide kanten van de Ringvaart willen blijven behouden. In zijn presentatie liet hij zien dat rond de Kerklaan de hoofdingang blijft. Twee derde van de reizigers blijkt uit te stappen aan de ”Dorrestein kant” van het station. Maar wat gebeurt er dan met het station allemaal?

Alleen ProRail zaken aangepakt

Snoeren legde uit dat alleen ProRail zaken worden aangepakt. De buitenruimte rond het station is van de gemeente en het gebouwtje waarin Pizzabezorger Simo’s in zit is weer van de NS.  In onderstaande sheet staat wat ProRail wel gaat doen. Maar er wordt met de andere organisaties wel afstemming gezocht benadrukte Snoeren.

Nog bezig met ontwerp

ProRail is nog bezig met het ontwerp en gebruikte de avond om vooral ideeën en wensen op te halen bij de bewoners. In kleine groepen waren er veel post-it briefjes met wensen, ideeën maar ook zorgen.  De schetsen die getoond werden waren blokken waar bebouwing op de perrons zouden komen. Vooral het scenario met grote bebouwing aan de “Dorrestein kant” en kleine aan de “Zuidplaspolder” kant kreeg veel steun terwijl weinig aanwezigen bebouwing boven de Ringvaart zagen zitten wegens het dan verdwijnen van de doorkijk.

Wel bleek dat het viaduct over de Ringvaart zelf, wat een kunstwerk wordt genoemd, niet meegenomen wordt. Dit kunstwerk is van de NS en zou volgens ProRail nog 20 jaar meekunnen en maakt geen onderdeel uit van de renovatie.

Zorgen waren er vooral bij een bewoner over de trillingen. Voordat er rond het station trillingdempers werden aangebracht, stond de bewoner naast het spoor te trillen in zijn woning. Hij heeft inmiddels de scheuren gerepareerd in de nieuwbouwwoning en wil niet weer aan de klus gaan door de trillingen als de gehele perrons worden vervangen. De projectleider zal hier nog op terugkomen maar bij vergelijkbare stations in Den Helder-Zuid en Dordrecht-Zuid is gebruikt gemaakt van palen schroeven in plaats van te gaan heien.

Maar eerst moet nog verder het ontwerp worden uitgewerkt en de input van deze avond wordt hierin verwerkt. Als het ontwerp klaar is in 2025 start de Europese aanbesteding voor de aannemer en pas in 2027 wordt er gebouwd. Zoals het er nu naar uitziet wordt het hele station gesloopt en herbouwd. Hierbij zal ook de iconische kap aan het Kerklaan worden weggehaald. De perrons zijn niet meer volgens de eisen qua breedte en de bovenleiding masten komen niet meer op het perron te staan.

Veel wensen over veiligheid

Veel inwoners hebben wensen over de veiligheid op het station waarbij veel aanwezigen vroegen om toegangspoortjes om zo hangjongeren buiten te houden. Volgens Freek Snoeren had de NS, die dit soort tourniquetjes plaatst, geen plannen voor dit maar het signaal zal vast door ProRail worden doorgegeven.

Ander discussiepunt was de liften. Deze moet worden vervangen maar Snoeren legde het uit dat het ook een hellingbaan kan worden. Dat laatste wordt volgens Snoeren nog wel een uitdaging om dat het een hoog station is en hierdoor de hellingbaan erg lang moet worden, mede door de Europese regelgeving. Beiden was volgens de projectleider niet mogelijk in verband het budget en is nergens ook nog toegepast. Van meerdere aanwezigen werd vooral het vaak niet functioneren van de liften en de overlast door plassende jongeren in die lift aangehaald. Door vandalisme staat de lift regelmatig buiten werking.

Over het parkeren was ook veel discussie. Er zijn twee veelgebruikte parkeerplekken zoals aan de Doortocht en naast het spoor richting de Hospice maar het was voor enkelen een doorn in het oog dat mensen dan met koffers en al de trein in gaan en de auto weken blijft staan.  

Daarnaast waren er ook kleinere wensen zoals een vertrektijden bord op het perron in plaats van beneden en aanpak van de trappen die nu als gevaarlijk worden ervaren. Dit is door de gemeente, die ook informatie ophaalde voor haar deel van het gebied, meegenomen. Diverse aanwezige vroegen ook voor meer geluidsmaatregelen rond het station. Volgens projectleider zijn die niet adequaat, met de houten plankjes met het station en wordt dit ook meegenomen.

Voormalig raadslid Bas Stalpers, die het ooit het meest armoedigste station van Nederland noemde en meerdere keer vragen in de raad over het station stelde, was ook aanwezig. Volgens hem was het wel 20 jaar te laat maar is hij blij dat er nu wat gaat gebeuren.

Al met al kan ProRail terugkijken op een succesvolle avond waarbij veel naar bewoners werd geluisterd. De gemeente heeft ook veel informatie gekregen van de inwoners over het gebied. Een van de bewoners sloot af met een compliment aan ProRail over de vroege betrokkenheid van inwoners en vooral de duidelijkheid van de presentatie in normale taal. Een andere inwoner riep hierna dat de gemeente Zuidplas hier nog wel een voorbeeld aan kom nemen. Als alles verwerkt is en de plannen meer vorm krijgen gaat ProRail een volgende avond organiseren voor bewoners.

Ook veel wensen en suggesties voor de gemeente
wensen, zorgen en bedeningen op post-it briefjes tijdens informatieavond
Advertentie