De gemeenteraadsfractie van het CDA heeft schriftelijke vragen gesteld over het geblunder met de berichtgeving over de bezuiniging op het plaatsen van een kerstboom in ieder dorp en de daarop volgende rectificatie op Facebook, terwijl het vervolgens het bericht wel in de gemeentepagina in Hart van Holland was geplaatst.
Benno de Ruiter legt uit “Wij zijn werkelijk verbaasd dat een dergelijk bericht überhaupt door de gemeente is gemaakt en gepubliceerd. Dit roept niet alleen vragen op over de controle en het proces rondom gemeentelijke communicatie, maar ook over de manier waarop inwoners worden geïnformeerd over gevoelige onderwerpen zoals bezuinigingen“.
Hij had al eerder vragen gesteld over het bericht van de bezuiniging en het feit dat dit alleen op Facebook was gezet en bijvoorbeeld deze nieuwssite geen persbericht had ontvangen. Maar de rectificatie heeft geleid tot de waslijst aan onderstaande vragen.
1) Hoe kan het college verklaren dat een bericht over een gevoelig onderwerp zoals bezuinigingen in de openbare ruimte zonder duidelijke goedkeuring dan wel toetsing wordt geplaatst?
2) Kan het college gedetailleerd uiteenzetten welke stappen binnen de huidige controle- en goedkeuringsprocedures mogelijk niet zijn nageleefd?
3) Bestaan er protocollen voor gemeentelijke communicatie? Indien die bestaan kan het college specificeren of en hoe deze in dit geval zijn gevolgd of overtreden?
4) Kan het college toelichten wat wordt precies bedoeld met “onbedoeld geplaatst”?
5) Kan het college aangeven waarom in de rectificatie staat dat deze onbedoeld is geplaatst op Facebook maar vervolgens het bericht ook in Hart van Holland verschijnt.
6) Welke acties zijn er door het college ondernomen om herhaling van dit soort fouten te voorkomen? En hoe gaat het college dit monitoren of wellicht evalueren?
7) Wat vindt het college zelf van het oorspronkelijke bericht en de daaropvolgende rectificatie, zowel inhoudelijk als communicatief?
8) Vindt het college dat het bericht in lijn is met de verwachtingen en normen van de gemeentelijke communicatie? Kan het college deze normen expliciet maken en toelichten?
9) Wat is het beleid van de gemeente bij het kiezen van communicatiemiddelen, kanalen, vooral rondom gevoelige onderwerpen zoals bezuinigen?
10) Waarom kiest de gemeente ervoor om dergelijke onderwerpen via Facebook als eerste te communiceren in plaats van via een formeel persbericht? Kan het college deze afweging en prioritering toelichten?
11) Wordt de impact, het bereik en de effectiviteit van deze keuzes regelmatig geëvalueerd? Zo ja, op basis waarvan vindt deze evaluatie plaats? Zo nee, waarom wordt dit niet geëvalueerd?
12) Heeft het college inzicht in de impact van dergelijke maatregelen op het vertrouwen van inwoners?
13) Welke stappen neemt het college om vertrouwen te herstellen?
14) Hoe worden de reacties op sociale media gewogen en meegenomen in aanpassing van een als je op social media besluit iets te plaatsen en wordt daar dan op gereageerd?
15) Overweegt het college een bredere evaluatie van hoe gevoelige onderwerpen, zoals de bezuinigingen, worden gecommuniceerd richting inwoners en ondernemers?
16) Indien dit niet het geval is, kan het college uitleggen waarom een dergelijke evaluatie niet nodig wordt geacht en welke alternatieve methoden worden ingezet om de communicatie te verbeteren?