8.5 C
New York
woensdag 22 januari 2025

FNV stuurt brandbrief aan Qbuzz over klachten medewerkers

Vakbond FNV heeft een brandbrief aan Qbuzz verstuurd over de aanhoudende klachten van de medewerkers die binnen blijven komen bij de vakbond. De klachten zijn van de Qbuzz werknemers werkzaam in de concessie Zuid-Holland Noord. Per 15 december is de concessie overgegaan van Arriva naar Qbuzz en deze overgang is tot nu toe een debâcle te noemen.

De vakbond heeft een kopie van de brief naar Provinciale Staten gestuurd en daarin is te lezen dat de klachten zijn ontstaan sinds de concessie-overgang. “Wij zijn geschrokken van het aantal klachten en de grootschaligheid daarvan. Daarom hebben wij onder het gehele personeel van Qbuzz
werkzaam in de concessie Zuid-Holland Noord een enquête gehouden” laat het FNV weten.

Volgens de vakbond zijn de klachten divers:

  • gezondheid van de medewerkers staat onder druk,
  • staat van het materieel voldoet niet,
  • (nood-) communicatie in de bus is niet op orde,
  • veel vertragingen door diensten met onjuiste rijtijden,
  • formatie is niet op orde, dagelijks vallen hierdoor hele ritten uit,
  • klachten over interne bereikbaarheid en interne communicatie van Qbuzz.
  • Ook zijn er klachten over de huisvesting op stallingen en signalen van verplichte overplaatsingen zonder overleg met de betreffende medewerkers

Het FNV stelt aan de directe van Qbuzz dat de onrust groot is en de problemen/klachten zo spoedig mogelijk moetenworden opgelost. “Graag willen wij op korte termijn met u in gesprek om de problemen te bespreken. Er moet snel duidelijkheid komen hoe u problemen gaat oplossen en welke actiepunten Qbuzz gaat nemen om de onrust weg te nemen”.

Uit de enquête blijkt dat 97% van de medewerkers “nee” antwoorden op de stelling “Qbuzz heeft de concessiewisseling goed voorbereid, zodat alles nu soepel verloopt“. 88,3 % is van mening dat Qbuzz niet de problemem goed oplost. 4,6% van de medewerkers laat ook weten dat er voldoende mensen zijn en alle diensten op tijd worden gereden.

Over het materieel is 91,9 het niet eens met de stelling dat de chauffeurscabines van deze bussen goed en compleet ingericht zijn: de stoelen zijn goed en alle communicatieapparatuur werkt goed.
In een noodsituatie kan je de regiecentrale altijd en direct bereiken. 48,6 van de medewerkers zijn van mening dat de nieuwe Yutong bussen goed zijn en compleet voor de chauffeur zijn ingericht. 46,7 % heeft die mening niet over de streekbussen van Iveco 63,9% en heeft dat niet over de Iveco stadsbussen.

84,6% van de medewerkers onderschrijft de stelling “Door de concessiewisseling ervaar ik enige mate van spanning, stress of een andere vorm van lichamelijke klachten“. Een meerderheid stelt ook dat verlofdagen, compensatiedagen, atv etc niet goed zijn overgenomen van Arriva naar Qbuzz. Op de slotstelling “De marktwerking in het openbaar vervoer is goed geregeld in Nederland. De
arbeidsomstandigheden van de werknemers worden beter bij een concessiewisseling
” reageert slechts 1,18% op ja.

Volg hier het dossier over qbuzz op deze nieuwssite

Advertentie