8.5 C
New York
woensdag 5 februari 2025

CDA uit zorgen over te nemen woonplaatsbesluit Cortelande

Na gesprekken van het CDA in Zuidplas met de ondernemers en inwoners in het nieuw te vormen dorp Cortelande vraagt de partij in schriftelijke vragen of het mogelijk is om het woonplaatsbesluit van maart uit te stellen. Dit besluit zorgt er voor dat inwoners en ondernemers een nieuw adres en postcode krijgen. Het college van B&W heeft dit besluit al aangekondigd en zal deze nemen in maart volgens haar planning. Tegen het besluit, wat een bevoegdheid is van het college, kan geen bezwaar gemaakt worden.

Om die reden trekt het CDA na gesprekken aan de bel. “De CDA fractie is door meerdere inwoners en ondernemers uit het middengebied benaderd waarbij zijn hun zorgen en onvrede hebben geuit over het op handen zijnde woonplaatsbesluit. De gemeenteraad van Zuidplas doet haar uiterste best om haar inwoners en ondernemers te vertegenwoordigen, hun stem te laten klinken in de raadszaal en middels o.a. moties het vertrouwen in een goed proces rondom de ontwikkelingen in het middengebied te versterken/herstellen” stelt raadslid Pien Meppelink in haar inleiding van de vragen.

Raadslid Pien Meppelink (CDA) : Is het niet slimmer om publieke middelen eerst te besteden aan goede participatieprocessen en breed gedragen oplossingen dan aan plaatsnaamborden en verhuisberichtjes?

Volgens haar was er op 30 januari in Swanla een bijeenkomst waarbij inwoners en ondernemers uit het middengebied te horen hebben gekregen wat vanaf 18 maart a.s. hun nieuwe huisnummer zal zijn. De bijbehorende nieuwe postcode zal waarschijnlijk iets voor 18 maart pas bekend worden gemaakt. Ze kreeg van deze avond de audio-opnames te horen waaruit haar fractie opmaakt dat de projectleider Woonplaatsbesluit zeer geruststellende woorden heeft gesproken over dat de gemeente alles zal regelen voor de inwoners en ondernemers en dat zij enkel maar hun relaties en abonnementverstrekkers op de hoogte hoeven te stellen van het nieuwe adres en, dat dit tegenwoordig niet zoveel tijd kost omdat het makkelijk via de mail kan.

De CDA fractie dient hierbij dan ook schriftelijke vragen in om meer duidelijkheid te krijgen en verwacht, met het oog op de naderende datum van het woonplaatsbesluit, dat deze op korte termijn worden beantwoord.

  1. Het is zeer uitzonderlijk dat er al een woonplaatsbesluit genomen wordt voordat het bestemmingsplan onherroepelijk is. Waarom nu?
  1. Veel inwoners zitten momenteel in onzekerheid, weten niet hoe hun toekomst eruit zal zien, overeenkomsten met de gemeente over inpassing of verplaatsing zijn er nagenoeg nog niet, mensen hebben beroep aangetekend bij de Raad van State, krijgen de STAB over de vloer en bereiden zich voor op hun zitting. Kortom, naast hun dagelijkse werkzaamheden zijn mensen dag en nacht bezig met de impact die Cortelande voor hen zal hebben. Waarom zou het menselijk gezien nu al een goed moment zijn voor het woonplaatsbesluit? En is dit moment in samenspraak met de inwoners en ondernemers gekozen?
  2. De gemeente neemt een risico door het woonplaatsbesluit vast te stellen alvorens het bestemmingsplan onherroepelijk is. Welke mogelijke risico’s kan dit besluit hebben als het bestemmingsplan A. vernietigd wordt – B. aangepast dient te worden.
  3. Kunnen inwoners en ondernemers een claim neerleggen zij de gemeente als er sprake zal zijn van de in vraag twee genoemde mogelijkheden.
  4. Logischerwijs zal met name voor de talloze bedrijven in dit gebied de adreswijziging iets meer voeten in aarde hebben dan alleen een mailtje rondsturen met een nieuw adres en nieuwe bestickering op bebording en bedrijfsvoertuigen. Er zal vooral veel tijd gaan zitten in administratieve verwerking hiervan.
    Juist voor de agrarische sector is het voorjaar een zeer drukke periode waarbij stallijsten dagelijks moeten worden aangepast evenals de administratie m.b.t. aan- en afvoer van mest. Hiervoor
    is men aangewezen op E-herkenning, RVO relatienummer, UBN- nummer en E-cert waarbij binnen
    zeer korte termijnen de wijzigingen moeten worden doorgegeven.
    De administratieve adreswijziging zal waarschijnlijk weken in beslag nemen, in de drukste periode van het jaar. De projectleider Woonplaatsbesluit gaf aan dat hij alles zal regelen en het goed komt, hoe kan de gemeente invloed uitoefenen op bovengenoemde administratieve wijzigingen zodat de ondernemers niet stil komen te staan of boetes boven het hoofd hangen door onjuiste administratie? Welke afspraken zijn er gemaakt met welke instellingen en hoe wordt dit gecommuniceerd naar belanghebbenden?
  5. De aanvoer met zandwagens voor het bouwrijp maken van de grond en het aanleggen van nutsvoorzieningen werd tijdens de infoavond als het belangrijste argument gebruikt om nu al de
    adressen te wijzigen. Naast dat is vastgesteld dat de aanvoer van grond/zand via buisleidingen zal geschieden is het bekend dat de chauffeurs van zandwagens en voorbereiders voor utsvoorzieningen niet op adres werken maar op GPS gegevens. Waarom werd dit argument toch gebruikt?
  6. Kan de raad het college adviseren te wachten met het vaststellen van het woonplaatsbesluit totdat het bestemmingsplan onherroepelijk is en eventuele wijzigingen zijn doorgevoerd?

.

Advertentie