Het was al een langere rijd stil over de snelfietsroute F20 die vanuit Capelle aan den IJssel via Nieuwerkerk aan den IJssel en Moordrecht naar Gouda zou lopen. De toenmalige route langs de ‘s-Gravenweg in Nieuwerkerk en de Westringdijk en Oostringdijk bleken na protesten toch niet de goede route te zijn. Daarmee werd een dikke streep gehaald door de “dijkvariant”. Maar in het document komen deze nu terug als “Hoofdfietsroute”.
In de beleidsnota Fietsroutenetwerk Zuidplas staan nu dat de F20 een doorfietsroute geworden waarbij de verbreding van de A20, de verbreding van de N457 en de toekomstige aansluiting vanuit Cortelande. Dit komt uit de provinciale wens om deze route toch te gaan inrichten. Vanaf Nieuwerkerk zou de route dan links van de spoorwegen komen, bij de Middelweg onder de sporen door en dan verder rechts langs het spoor tot aan Gouda Station.
Hoofdfietsroute op oude plan F20 door Moordrecht en Nieuwerkerk
Opvallend is dat in het document de gemeente Zuidpas de eerdere geplande routes van de F20 op de kaarten opneemt als hoofdfietsroute. Zuidplas geeft de volgende definitie van een hoofdfietsroute : “Ze verbinden belangrijke bestemmingen binnen Zuidplas en de regio zoals: dorpen, OV-locaties, bedrijventerreinen en grote sportaccommodaties. De hoofdfietsroutes zijn daarnaast ook de belangrijkste feeders voor de doorfietsroutes. Hoofdfietsroutes hebben voornamelijk een ontsluitende functie en een intensiteit van 500 of meer fietsers per etmaal of hebben de potentie om tot dit niveau te groeien“.
Het aantal fietsers en vaak de snelheid van ebikes was juist de reden dat in Nieuwerkerk aan den IJssel de belangengroep s’-Gravenweg tegen was. Zij zien de weg niet geschikt voor veel fietsverkeer. Snelheid was ook de reden dat er honderden handtekeningen werden opgehaald tegen de route over de Oostringdijk en Westringdijk. De gemeente zal in haar politieke koers voor het routenetwerkplan hierover vast iets aan de gemeenteraad uit te leggen hebben.
F12 langs A12 doortrekken
Een andere doorfietsroute is de F12. Deze heeft in Zevenhuizen bij Van der Spek een rare knik in zich. Deze ziet men graag doorgetrokken worden. Een aansluiting op Cortelande – West en het Koningskwartier is ook een grote wens van de Provincie Zuid-Holland als ook een realisatie van het rondje Moordrecht naar de GroenBlauweZone.
Naast de twee genoemde doorfietsroutes heeft provincie Zuid-Holland in haar toekomstagenda voor fietsroutes de route Gouda, via Cortelande, Berkel en Rodenrijs en Delft v.v. als kansrijke doorfietsroute aangeduid. Dit is een route waar nader onderzoek naar moet plaatsvinden; onder andere om het tracé, eventuele alternatieven, feeders en kosten te bepalen. Dit onderzoek moet nog door provincie worden opgestart. De gemeenten langs dit tracé zullen bij dit onderzoek aanhaken. Voor Zuidplas heeft een doorfietsroute in deze richting toegevoegde waarde. De fiets kan op deze afstand een goed alternatief voor de auto zijn en ook functioneren als alternatief voor openbaar vervoer, mede omdat deze modaliteiten niet beschikken over directe verbindingen in deze richting.