Uit antwoorden op schriftelijke vragen van de fracties van ChristenUnie/SGP, PvdA/GL, VVD, SP, D66 en CDA blijkt dat er een toename is van het aantal vrachtwagens welke, ondanks het verbod, over de Hollervoeterbrug rijden in Moerkapelle. Uit metingen blijkt dat het aantal voertuigen langer dan 6 meter van 205 per dag in november 2016 is gestegen naar 270 per dag in november 2017. Het vrachtwagenverbod moet de overbelasting van de Moerkapelse Zijde verminderen en de moeilijke passage bij de brug tot het verleden zou horen.
Verder blijkt uit de antwoorden dat het handhaven van het verbod een soort zwartenpietenspel is geworden. De politie wijst naar de gemeentelijke handhavers maar de gemeente stelt dat handhavers hiertoe niet bevoegd zijn : “Het college van Procureurs Generaal van het Openbaar Ministerie heeft echter bepaald dat het voor BOA’s niet toegestaan is om generiek te handhaven op het negeren van C-borden (waaronder in dit geval de gesloten verklaring voor vrachtwagens). Dit blijft derhalve een politietaak”. Het college van B&W heeft wederom verzocht aan de politie om te gaan handhaven.
Het onderzoek naar de totale ontsluiting van Moerkapelle is afgerond maar nog niet gepubliceerd. Arcadis heeft in dit proces extra aandacht geschonken om de verslechterde verhouding met het Comité Ontsluiting Moerkapelle en de gemeente te herstellen. Ook duurde het langer omdat verkeersgegevens uit de regio lang op zich lieten wachten en dat de verlengde Rottelaan in eerste instantie niet meegenomen was in de modellen.
De klacht van de vijf partijen dat er niet op snelheid zou zijn gemeten zou zijn ondanks toezeggingen bleek ongegrond. In 10 maanden tijd is er drie keer gemeten op de Moerkapelse zijde op drie verschillende plaatsen. Bij twee van de drie metingen kon de conclusie worden getrokken dat er meer dan 85% van de voertuigen harder reed dan de toegestane snelheid.