In 2017 zijn er de meeste klachten ingediend bij de gemeente Zuidplas sinds haar bestaan. Dat blijkt uit het jaaroverzicht dat onlangs naar de gemeenteraad is gestuurd. De meeste klachten die de gemeente ontvangt worden op een informele manier afgehandeld. De klager moet instemmen met deze manier van afhandeling. Hierdoor is het aantal klachten dat echt formeel afgedaan wordt erg laag.
De meeste klachten waren meldingen openbare ruimte die door de medewerkers al op afgehandeld waren gezet terwijl het werk nog niet was uitgevoerd. Hierbij is de melding dan wel bij een aannemer gemeld en wacht het op uitvoering maar heeft de aannemer geen contact gehad met de melder. Ook zijn er klachten over niet reageren op een brief of terugbelverzoek. Volgens het overzicht heeft dit vooral te maken met de werkdruk bij de gemeente. Klachten over WMO-vervoer of Leerlingenvervoer zijn door de afdeling samenleving opgepakt ook al horen ze thuis bij de Groene Harthopper of de vervoerder.
Van de vier klachten die een formele afhandeling kregen bleek er slechts 1 gegrond verklaard. Dit ging om een klacht over leerplicht. Een klacht tegen een wethouder over een bijstandsdossier werd ongegrond verklaard. Indien een indiener van een klacht niet tevreden is kan hij of zij hiermee naar de nationale ombudsman. Dit is in 2017 niet gebeurd, de laatste keer dat de nationale ombudsman zich met de gemeente Zuidplas bemoeide was in 2014.