De redactie van Gouwe IJssel Nieuws heeft aan de partijen die meedoen aan de provinciale verkiezingen van woensdag 20 maart gevraagd om hun standpunten te geven op stellingen die leven in Zuidplas. Soms geeft de partij een duidelijk antwoord, soms blijft het in het midden wat een partij nu exact wil. Zo is iedereen voor een goed openbaar vervoer maar het vijfde dorp blijft in vaagheden bij enkele partijen. U kunt uiteraard ook nog steeds de provinciale stemwijzer gebruiken of kijken welke, spaarzame, lokale kandidaat meedoet.
De vragen zijn naar alle partijen gemaild die mee doen in het kiesdistrict waar Zuidplas onder valt. Na 3 dagen hadden CDA, SP, Groen Links, 50 Plus , ChristenUnie en D’66 een reactie gegeven. De PVV gaf eerlijk aan dat het in de campagnetijd te kort dag was. De redactie heeft hierna nog 2 dagen de tijd gegeven en nogmaals alle contactpersonen, die via de provincie zijn verkregen, aangeschreven. Uiteindelijk nemen 11 partijen Zuidplas serieus met een inhoudelijke reactie. van Forum voor Democratie, Lokale partijen Zuid Holland, Denk en NIDA hebben we geheel geen reactie ontvangen.
De gemeente Zuidplas wil 4.000 woningen gaan bouwen als een nieuw, vijfde, dorp in de groene polder, de provincie moet hiervoor toestemming geven. Wat is uw mening over deze plannen voor een nieuw dorp in de gemeente Zuidplas en de verdere ontwikkeling van de Zuidplaspolder?
VVD | De gemeente Zuidplas is in de provincie Zuid-Holland een van de groeigemeenten. Wegens de crisis is er een bouwstop geweest. De volledige gemeenteraad van Zuidplas heeft positief gestemd op het creeren van een dorpskern van 4000 woningen. Men kiest voor een dorpskern zodat het karakter van dorps wonen in een groene omgeving behouden blijft. |
PVV | Het is een illusie om in campagnetijd deze vragen op tijd te kunnen beantwoorden dus moeten uw lezers het zonder onze mening doen |
D’66 | D66 is voorstander bouwen van een nieuw dorp. Voorwaarde hiervoor is wel dat het dorpse karakter van de gemeente behouden blijft, dat het aantal woningen in het nieuwe dorp niet hoger is dan 4000, en dat er natuurinclusief en energieneutraal wordt gebouwd. |
CDA | Groen is een belangrijk uitgangspunt voor het CDA. Dorpen moeten dorpen kunnen blijven. Bij dorpen hoort een groene invulling. Zeker Zuidplas is een dorp dat zich kenmerkt door de groene omgeving. Nieuwe woningen moeten dan ook zoveel mogelijk passen bij deze omgeving. Binnen de Zuidplas is veel vraag naar nieuwe betaalbare woningen. Het CDA is voor de bouw van woningen maar het mag niet ten koste gaan van het groene en de groene, dorpse omgeving. |
PvdA | Er moeten snel meer betaalbare woningen komen in Zuid-Holland. Deze bouwen we het beste binnen bestaande steden en dorpen. Daar liggen al voorzieningen als openbaar vervoer, winkels en huisartsenposten. Bestaande afspraken respecteren wij als PvdA, voor nieuwe bouwplannen kijken we naar bestaand dorps- en stadsgebied. Het is zaak nu echt te gaan bouwen. Er zijn te weinig betaalbare woningen! De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn te lang. Beleggers kopen goede woningen om er veel winst op te maken. Dat pakken wij aan. Voor starters en doorstromers. Het mag niet afhangen van je inkomen waar je kunt wonen. Je moet je huis ook kunnen betalen als je woning is aangepast met zonnepanelen of warmtenet. De rekening van verduurzamen leggen we niet bij de mensen met het minste geld. |
SP | De SP is geen voorstander van het bouwen van nieuwe woonwijken in de polder. Daarnaast is deze grond ook minder geschikt voor woningbouw en zal dit de prijzen van de woningen opdrijven. Dit terwijl de behoefte juist is aan goedkope huur en betaalbare koop! |
SGP | Wij zijn daar geen voorstander van. Groen is essentieel voor veel doelen. Wij zijn voor inbreiding en zie dit dus als laatste optie. |
ChristenUnie | De ChristenUnie wil zoveel mogelijk bestaande dorpen en steden verdichten. Er moeten zeker genoeg woningen beschikbaar zijn in alle sectoren. Als er nieuwbouw plaatsvindt willen we dat zoveel mogelijk bij OV knooppunten om daarmee het gebruik daarvan te stimuleren. Bij nieuwe woningen moet ook de infrastructuur goed georganiseerd worden. |
Groen Links | Als GroenLinks Zuid-Holland willen wij de woningnood aanpakken door meer woningen te bouwen. Daarbij is van belang verschillende typen woningen te bouwen, met voldoende sociale woningen die variëren in prijsklasse en oppervlakte (voor verschillende type huishoudens). Wij zijn ook een voorstander van energieneutraal wonen, maar niet van bouwen in het groen. Zeker niet zonder natuurcompensatie. |
Partij voor de Dieren |
In
de groene ruimte wordt niet gebouwd. De ruimte binnen de kernen moet
worden ingebreid, zo mogelijk wordt bestaande leegstand gebruikt om te
bouwen voor woningen, met name betaalbare woningen in het lagere en
midden segment. Ook moet voorrang worden gegeven aan natuurinclusief bouwen
en de plaatsing van tiny houses en initiatieven op het gebied van eco-wijken. |
50PLUS | we zijn geen voorstander van het bouwen van woningen in dit gebied. Liever aansluitend aan de bestaande bebouwing of het inbreien in bestaande wijken. |
DENK | Geen reactie ontvangen op 2 emails |
NIDA | Geen reactie ontvangen op 2 emails |
Code Oranje | Als er aantoonbaar voldoende draagvlak is voor de 4.000 woningen, dan moet de provincie daar niet voor gaan liggen. Met voldoende draagvlak bedoelt Code Oranje dat er duidelijk dialoog is gevoerd met alle partijen die door de plannen geraakt worden, zoals inwoners, andere gemeenten in de regio, belangengroepen, etc. Met aantoonbaar bedoelt Code Oranje dat het transparant is hoe het plan voor de 4.000 woningen tot stand is gekomen (Hoe is dit thema op de agenda gekomen? Hoe hebben diverse belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen op de uitwerking? Hoe is tot besluitvorming gekomen? Welke overwegingen zijn daarbij gemaakt?) Wat Code Oranje betreft, moet de provincie minder sturen op aantallen en uitkomsten en meer ruimte bieden voor lokale en regionale initiatieven en plannen, mits aan eerdergenoemde voorwaarden is voldaan. |
Forum voor Democratie | Geen reactie ontvangen op 2 emails |
Lok.Partijen. ZH | Geen reactie ontvangen op 2 emails |
Zuidplas ligt tussen de steden Rotterdam, Zoetermeer en Gouda. Toch is het openbaar vervoer buiten de spits niet adequaat. Zo is het gemeentehuis in Nieuwerkerk alleen bereikbaar vanuit Moerkapelle via Zoetermeer en dan via Gouda met 3 overstappen. Hoe denkt uw partij over deze situatie?
VVD | De VVD wil investeren in alle vormen van mobiliteit en daar hoort ook OV bij. Goede OV is een duurzame vorm van mobiliteit en de VVD wil met slimme oplossingen werken aan een goede OV-bereikbaarheid van het landelijke gebied van de provincie Zuid-Holland. |
PVV | Zie vraag 1 |
D’66 | D66 vindt het belangrijk dat het OV een goed alternatief is voor de auto, ook in kleinere kernen. D66 is daarom vanzelfsprekend niet gelukkig met deze situatie; dit is een mijl op zeven. Wij zetten in op een integraal vervoersplan voor de provincie waarmee we dit soort vervoersknelpunten oplossen, waar nodig in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. |
CDA | Het CDA wil dat iedere wijk goed bereikbaar is en wil investeren in het versterken van het OV. Bijvoorbeeld door de Randstandrail door te trekken naar Zuidplas. |
PvdA | Voor de PvdA staan Fiets en OV op 1. Waar je ook woont, je moet zeker kunnen zijn van goede vervoersvoorzieningen. Je wil een betrouwbare, schone en veilige reis. En we willen gratis ov voor mensen met de laagste inkomens. Alleen als het echt niet anders kan, nemen we knelpunten weg door het aanleggen van nieuwe wegen. Liever lossen we ze op door te investeren in betere voorzieningen voor de fiets en elektrisch openbaar vervoer. Want daarmee is vervoer ook in de toekomst goed geregeld.Ook als je in een klein dorp of op het platteland van Zuid-Holland woont, moet je kunnen vertrouwen op goed openbaar vervoer. De precieze vorm daarvan moet afhangen van de behoefte in de regio. Verschillende vormen van vervoer moeten er goed op elkaar aansluiten. Essentieel is dat er een acceptabele frequentie blijft bestaan, zowel doordeweeks als in het weekend. |
SP | Heel veel gebieden in Zuid-Holland zijn niet goed genoeg bereikbaar. Dit moet heel snel aangepakt worden met betere openbaar vervoer verbindingen (zonder meermaals over te hoeven stappen), die tot laat genoeg rijden én die betaalbaar zijn. |
SGP | Wij hebben in ons programma staan dat snelroutes er zeker moeten zijn maar dat er absoluut oog moet zijn voor de kernen en delen die (mogelijk daardoor) slecht bereikbaar zijn met OV. |
ChristenUnie | ChristenUnie heeft oog voor het openbaar vervoer tussen de dorpen. In de spitstijden is er gelukkig wel een direct lijn, maar het klopt inderdaad dat er tussen 1000 uur en 1600 uur geen rechtstreekse busverbinding is tussen Moerkapelle en Nieuwerkerk. Dit zal alles te maken hebben met de lage aantallen reizigers en daar moeten we reëel in zijn. Verder vindt ChristenUnie het belangrijk dat de bus routes mee bewegen met de groei van onze dorpen. Kijk kritisch naar bestaande bushaltes en pas de route aan richting de nieuwbouwwijken van onze gemeente want daar hebben uiteindelijk al onze inwoners profijt van. |
Groen Links | GroenLinks Zuid-Holland is voorstander van een goed openbaar vervoer. In deze regio wordt al lang gesproken over een lightrailverbinding die aansluit op RandstadRail en/of het Rotterdamse metronet. Wat ons betreft mag daar actie op worden ondernomen. Ook de gebieden die niet direct bij de stations/haltes liggen moeten goed ontsloten worden met busverbindingen en de fiets. Hierover moeten door de provincie goede afspraken worden gemaakt met de metropoolregio, zolang deze nog gaat over het openbaar vervoer in de Rotterdamse en Haagse regio. |
Partij voor de Dieren |
Het
is de Partij voor de Dieren een doorn in het oog dat het OV geen volwaardig alternatief biedt voor het autoverkeer. Daarom wordt niet geïnvesteerd in de aanleg van nieuw asfalt, maar in een volwaardig, goedkoop, emissievrij en voor ieder toegankelijk OV-systeem, waarbij de bereikbaarheid van de kleinere kernen een belangrijke doelstelling vormt. |
50PLUS | er moet zeker iets gedaan worden aan beter OV tussen Rotterdam / Zoetermeer en Gouda. Niet alleen snelle lijnen maar ook lijnen die wijken kunnen bedienen. Voor onze fractie is dit een erg belangrijk punt |
DENK | Zie vraag 1 |
NIDA | Zie vraag 1 |
Code Oranje | Het is duidelijk dat bereikbaarheid een belangrijk thema is in Zuid-Holland. De provincie moet meer investeren en inzetten op een goede mix van mobiliteit: Het wegennet, openbaar vervoer, snelfietsverbindingen, vervoer over water, deelfietsen en -auto’s. Ook specifiek voor Zuidplas. En waar het ons echt om gaat is dat die oplossingen gevonden worden in samenwerking met gemeenten en de betrokken partijen: inwoners, vervoerders, reizigers, studenten, senioren, mensen met een lichamelijke beperking, etc. De huidige situatie in Zuidplas is niet adequaat, maar wat vindt men wel adequaat? En hoe zou dat bereikt kunnen worden? Het voorstel vanuit Code Oranje, is een drie stappen aanpak: 1) de provincie organiseert een regionale mobiliteits-top (met alle voornoemde belanghebbenden) om alle knelpunten en ideeën in de regio te inventariseren en prioriteren. 2) Samengestelde expert- en kennispanels werken oplossingen uit voor de belangrijkste knelpunten 3) De oplossingen voor de verschillende knelpunten worden (dmv bijvoorbeeld een preferendum) gekozen door ALLE belanghebbenden Op voorwaarde dat deze processtappen zorgvuldig worden doorlopen, dient de provincie zich wat Code Oranje betreft te committeren aan de uitkomsten. |
Forum voor Democratie | Zie vraag 1 |
Lok.Partijen. ZH | Zie vraag 1 |
Dagelijks staat er nog steeds een file tussen de A12 en A20 op de N219. De provincie heeft het kruispunt op de Zuidelijke Dwarsweg om laten bouwen van rotonde naar kruising met verkeerslichten. De files zijn hierdoor niet weg. Wat gaat uw partij hier aan doen?
VVD | De VVD wil onderzoek en actie om met innovatieve maatregelen de verkeersknelpunten aan te pakken. Het ontsluiten van het gebied Zuidplas is een uitdaging. Met nieuwbouw plannen in het vooruitzicht krijgt verkeersdoorstroming daarom prioriteit bij de VVD |
PVV | Zie vraag 1 |
D’66 | Bij gebrek aan alternatieven pakken mensen de auto. Daarom wil D66 dat de fiets of het OV een goed alternatief is voor de auto. We investeren daarom in snelfietspaden en in een fijnmaziger OV-netwerk, waarmee we ook de wegen ontlasten. |
CDA | Dit is 1 van de knellende ontsluitingsproblemen van Zuidplas. Hoe komen de mensen uit of door Zevenhuizen? De gemeente moet met de provincie om tafel om het verkeer soepeler door te laten rijden, maar ook om te kijken hoe we het verkeer kunnen verminderen, bijvoorbeeld door betere OV verbindingen. |
PvdA | zie vraag 2; eerst fiets en OV als er bereikbaarheidsproblemen zijn,de A20 wordt door het Rijk verbreed werd afgelopen week bekend |
SP |
Zowel
de A12 en de A20 zijn Rijkswegen, daar gaat het Rijk over. Er zijn plannen
van uit het Rijk om de komende jaren de A20 aan te pakken. Als het gaat om N-wegen
blijven we zoeken naar oplossingen die echt werken en niet elders knelpunten
veroorzaken. De SP wil heel stevig investeren in OV, fietspaden en binnenvaart voor vrachtvervoer zodat wegen sterk ontlast worden. Daarna willen we de knelpunten die er zijn op de weg oplossen die er nog zijn na flinke investeringen in OV, binnenvaart en fiets. |
SGP | De letterlijke tekst uit ons verkiezingsprogramma: verkeersknelpunten dienen met spoed opgepakt te worden. Dit is er een van. Wij zijn voor een integrale manier van aanpak van dit soort knelpunten |
ChristenUnie | Door alle nieuwe ontwikkelingen aan de dorpen in Zuidplas zien we dat de infrastructuur kwetsbaar is geworden. Dat zien we ook bij de N219. Het vervangen van de rotonde door verkeerslichten droeg bij aan een betere doorstroming. Al zien we nu dat de N219 drukker wordt door onder andere de bouw van Zevenhuizen Zuid. De N219 zien wij als een van de knelpunten van Zuidplas waar een oplossing voor moet komen. Maar dat geldt niet alleen voor de N219. Ook in de andere dorpen van Zuidplas zien we hetzelfde beeld. De infrastructuur dient gelijk mee te groeien met de nieuwe ontwikkelingen |
Groen Links | Het is allang bekend dat meer asfalt niet helpt tegen files, maar wel heel kostbaar is en de omgeving splijt. GroenLinks kiest voor oplossingen die wel werken, op betere fiets- en OV verbindingen, waardoor mensen niet worden gedwongen de auto te nemen en mensen kunnen kiezen. De mensen die dan voor de fiets en het OV kiezen staan niet in de file en maken ruimte op de weg, waardoor de verkeersdruk afneemt. |
Partij voor de Dieren |
De
verkeersveiligheid moet omhoog, maar extra asfalt is niet per se het antwoord op de bestaande files. Deelgebruik van electrische auto’s moet worden gestimuleerd en het gebruik van OV eveneens. De provincie moet investeren in de aanleg van een lightrail verbinding en de aanleg van fietssnelwegen. |
50PLUS | de aanpassing van de kruising heeft het probleem niet opgelost. Dus nader onderzoek doen wat er mogelijk is waarmee dit probleem wel op te lossen is |
DENK | Zie vraag 1 |
NIDA | Zie vraag 1 |
Code Oranje | Code Oranje is ook hier vooral geïnteresseerd in de ideeën die hierover al bestaan binnen de regio. Vanuit de gemeenten, maar ook vanuit het bedrijfsleven, de weggebruikers en inwoners. Ook dit knelpunt kan in de eerdergenoemde mobiliteits-top worden opgepakt. |
Forum voor Democratie | Zie vraag 1 |
Lok.Partijen. ZH | Zie vraag 1 |
Er wordt veel gesproken over het milieu en het klimaat. Bomen hebben een belangrijke functie in het vastleggen van CO2. Daarnaast hebben ze nog veel andere belangrijke functies. Moet de provincie daarom volgens u werk maken van het planten van meer bomen. Bijvoorbeeld langs of in de buurt van provinciale wegen. De N219 maar ook andere provinciale wegen hebben nog ruimte genoeg voor meer bomen.
VVD | VVD is voorstander van een groene leefomgeving. Gezien de mogelijkheid dat er verkeerstechnische ingrepen kunnen plaatsvinden aan de N-wegen is wellicht raadszaam om het huidige groen zoals het Bentwoud te versterken met nieuw groen. Bij het planten van bomen langs provinciale wegen houdt de VVD natuurlijk rekening met de verkeersveiligheid. |
PVV | Zie vraag 1 |
D’66 | D66 is voorstander van het planten van bomen en ander groen langs provinciale wegen. Dit helpt de biodiversiteit intact te houden, en bomen vangen CO2 af. Alleen bomen planten is niet genoeg voor de opgave die we hebben voor CO2-reductie, maar alle beetjes helpen. |
CDA | Een belangrijk onderdeel van een groen en dorps karakter zijn de bomen. Goed tegen fijnstof en goed voor de leefbaarheid van de omgeving. Het CDA is daarom voor het planten van bomen langs bestaande en nieuwe wegen. . |
PvdA | De PvdA is erg voor meer bomen in de provincie. Ook voor bij-vriendelijke bermen bij de provinciale wegen. Onze provincie heeft de minste natuur; Zuid-Holland wordt steeds voller. Polder na polder is bouwrijp gemaakt en volgebouwd. Maar groen dichtbij is essentieel om te kunnen ontspannen en om bv een rondje hard te lopen, te wandelen of fietsen. Bovendien moeten we de achteruitgang van dieren en planten stoppen. Een grutto wil je ook “in het wild” kunnen zien. Bijen zijn onmisbaar voor de voedselproductie. En we moeten kappen met bomen kappen. Groen en water in wijken houdt de buurt gezond en leefbaar. En het helpt tegen wateroverlast en hittestress. |
SP | Absoluut! Er moeten veel meer bomen bij komen. Daar waar bomen in verband veiligheid niet kunnen, moeten landschapselementen als gebiedseigen struiken, bosjes en hagen komen. Dit heeft de SP enige jaren geleden ook als plan in de Staten gebracht, hier was een meerderheid voor. |
SGP | Bomen kunnen zeker een goede buffer zijn in meerdere opzichten. Wat ons betreft een goed idee. Echter, dit is een deeloplossing. Alleen met bomen gaan we de opname van CO2 niet redden. Deze oplossing in combinatie met besparen is een snelle en effectieve eerste stap. Wel is het van belang dat de verkeersveiligheid hierdoor niet in het geding komt. |
ChristenUnie | Wij zijn hier een sterke voorstander van. Bomen nemen CO2 op uit de lucht en zetten dit om in zuurstof. Wel willen we de kanttekening maken dat deze bomen absoluut niet de verkeersveiligheid in gevaar mogen brengen. |
Groen Links | GroenLinks Zuid-Holland onderschrijft het belang van bomen. Bomen slaan niet alleen CO2 op, maar hebben ook een dempend effect op weersextremen. Ze dempen het effect van hitte, van droogte en van regenbuien. Er wordt wel eens gezegd dat één boom dezelfde koeling brengt als 10 air conditioners. De provincie zou dan ook werk moeten maken van het planten van bomen op geschikte locaties, bijvoorbeeld langs (provinciale) wegen. |
Partij voor de Dieren |
Dit
vinden wij een heel goed initiatief. Dit staat niet in ons verkiezingsprogramma, maar dit ga ik meenemen in de eerstvolgende fractievergadering! Daarbuiten moet de bestaande kaalkap stoppen en het verstoken van bomen als biomassa is ‘greenwashing’, ook dit moet stoppen. |
50PLUS | we zijn voor het planten van zoveel mogelijk bomen. Wel op veilige afstand van de weg. Bomen verbeteren de leefbaarheid in het gebied. |
DENK | Zie vraag 1 |
NIDA | Zie vraag 1 |
Code Oranje | Wat Code Oranje betreft is het niet aan de provincie om dit soort keuzes te maken. Als de gemeenten in de regio dit een goed idee vinden en er is aantoonbaar draagvlak voor (zie antwoord op de eerste vraag), dan moet de provincie zich inzetten om dit mogelijk te maken. |
Forum voor Democratie | Zie vraag 1 |
Lok.Partijen. ZH | Zie vraag 1 |
Nieuwerkerk aan den IJssel wil graag een discounter maar mag dat niet door de detailhandelvisie van de provincie buiten de winkelcentra. Dat geldt ook voor Zevenhuizen dat met 2200 nieuwe woningen erbij nog steeds op slot staat omdat in het winkelgebied geen plek is. Mag er van uw partij wel een discounter buiten deze gebieden komen in Nieuwerkerk en Zevenhuizen
VVD | De VVD wil het mogelijk maken dat er buiten de bekende winkelcentra realisatie van een discounter of 2e supermarkt op een logische en kansrijke locatie mogelijk is. |
PVV | Zie vraag 1 |
D’66 | Er zijn veel leegstaande bedrijventerreinen in Zuid-Holland, dus D66 wil geen nieuwe bedrijfsruimte in het groen toestaan als er elders bedrijfsruimte leegstaat. D66 wil daarom dat een nieuwe supermarkt in een bestaande dorpskern komt. Alleen als daar echt geen ruimte is en er aantoonbare behoefte is aan nog een supermarkt, is het voor D66 bespreekbaar om die buiten de bestaande dorpskernen te bouwen. |
CDA | Vanuit de dorpen is er een sterke roep om en discountsupermarkt. Zeker met de uitbreiding van Zuidplas voor de deur is het goed om te zoeken naar een locatie waar een discountsupermarkt kan komen. Wat het CDA betreft mag er dus zeker een discountsupermarkt komen! |
PvdA | De PvdA wil juist aantrekkelijke binnensteden en dorpskernen versterken. Behalve het strand op een zomerse dag zijn onze binnensteden de populairste plekken in Zuid-Holland. We laten bestaande winkelgebieden niet kapot concurreren door nieuwe outlet-centra en malls buiten de steden en dorpen. Winkels op loopafstand hebben het al lastig door internet-aankopen, die moeten we niet laten weg concurreren. |
SP | De SP wil niet zomaar een winkel buiten bestaande winkelcentra openen als dat grote gevolgen voor bestaande centra geeft zoals leegstand. Daarom wil de partij ook geen grote megastores of outlets. In het geval van dorpen die aan de buitenkant uitbreiden maar waar in de toegekende winkelcentra geen plek voor uitbreiding voor een supermarkt is, toch kijken wel oplossing gemaakt kan worden. |
SGP | nee, er is geen plaats voor een outletstore buiten de centra in Zuid-Holland. Overigens ook niet binnen de centra wat ons betreft. |
ChristenUnie | De ChristenUnie zet in op vitale en toekomstbestendige winkelgebieden. Wij ondersteunen initiatieven om het bestaande winkelaanbod in de verschillende dorpen te versterken. We staan dan ook positief tegenover een tweede supermarkt in Zevenhuizen en de vestiging van een discounter in Nieuwerkerk aan den IJssel. Wij zijn wel voorstander van uitbreiding in bestaande winkelcentra. Als dat niet lukt zoeken wij per initiatief en in overleg met de gemeente Zuidplas, ondernemers, winkeliersverenigingen en andere betrokkenen naar een passende locatie. |
Groen Links | GroenLinks Zuid-Holland is een voorstander van vitale en leefbare dorp- en stadscentra. Daarom willen wij winkels in winkelgebieden concentreren en concurrentie tussen winkelcentra en de leegstand die daaruit voortvloeit voorkomen. Zo houden wij de centra leefbaar en aantrekkelijk. |
Partij voor de Dieren | Bij voorkeur niet bouwen buiten de daarvoor aangegeven bestemmingen, omdat dit een negatief effect heeft op de leefomgeving, natuur, dier en milieu. Zeker geen nieuwbouw in de groene ruimte. |
50PLUS | we zijn geen voorstander van het bouwen van grote winkelcentra in open gebied. Misschien kan onderzocht worden of een herindeling of kleine uitbreiding van een bestaand winkel gebied een optie is. Het is wel belangrijk dat we op locatie komen kijken om te kunnen beoordelen wat het beste is. |
DENK | Zie vraag 1 |
NIDA | Zie vraag 1 |
Code Oranje | Als er aantoonbaar voldoende draagvlak is voor een discounter, dan moet de provincie daar niet voor gaan liggen. Met voldoende draagvlak bedoelt Code Oranje dat er duidelijk dialoog is gevoerd met alle partijen die door de plannen geraakt worden, zoals inwoners, andere gemeenten in de regio, belangengroepen, etc. Met aantoonbaar bedoelt Code Oranje dat het transparant is hoe het plan voor een discounter in Nieuwerkerk a/d IJssel/Zevenhuizen tot stand is gekomen (Hoe is dit thema op de agenda gekomen? Hoe hebben diverse belanghebbenden invloed kunnen uitoefenen op de uitwerking? Hoe is tot besluitvorming gekomen? Welke overwegingen zijn daarbij gemaakt?) Wat Code Oranje betreft, moet de provincie minder sturen op aantallen en uitkomsten en meer ruimte bieden voor lokale en regionale initiatieven en plannen, mits aan eerdergenoemde voorwaarden is voldaan. |
Forum voor Democratie | Zie vraag 1 |
Lok.Partijen. ZH | Zie vraag 1 |