De kleuterjuffen van de Elimschool uit Nieuwerkerk aan den IJssel lopen woensdagochtend 25 maart met ‘tassen vol’ over straat. Zijn ze wezen hamsteren in de winkels? Nee hoor, ze zijn op weg naar ‘hun’ kleuters. Juf Carla: “Na anderhalve week thuis werken en het missen van de kinderen, willen we de kinderen een nieuwe impuls geven. En met kleuters gaat dat toch het beste met concreet materiaal.” Met een tasje vol leerzame en leuke dingen gaan de juffen op pad.
Gespot door de leerlingen
Veel leerlingen zitten al verwachtingsvol voor het raam op hun juf te wachten. De juffen hebben via het ouderportaal namelijk al aangekondigd dat ze langskomen deze ochtend. De juf zet het tasje bij de voordeur, belt aan en zwaait dan op afstand even. Juf Monique: “Heerlijk om het enthousiasme van de leerlingen te zien. Het voelt gek om de kinderen wel te zien maar geen knuffel te kunnen geven. Maar het is fijn om op deze manier toch even ‘contact’ te hebben met onze leerlingen.” Het Elim-team stimuleert de kleuters om deze betrokkenheid bij elkaar ‘door te geven’ aan mensen om hen heen. In het tasje zitten namelijk onder andere kaarten die de leerlingen af kunnen maken en bij mensen in de brievenbus kunnen doen. “Onze post fleurt onze kleuters op, en we hopen dat de kaarten die de kleuters bezorgen op hun beurt weer mensen opvrolijken. Dat doet ieder mens goed in deze tijd,” aldus juf Carla.
Digitaal voorlezen
Directrice Wilma van der Blom aan het woord: “We hebben enorme waardering voor alle ouders die thuis onze taak van het lesgeven zo goed mogelijk overnemen. Maar wat een uitdaging is dit: voor de leerlingen, voor ouders en ook voor de leerkrachten.” Ook de leerkrachten zijn volop aan het leren. Menig Elim-leerkracht heeft deze week zijn of haar ‘debuut op het scherm’ gemaakt. “Best onwennig hoor, voorlezen voor een iPad in plaats van betrokken kinderen om je heen. Dat was even een drempel, maar die neem je snel in dit soort situaties. Omdat je weet dat de leerlingen ervan genieten,” vertelt juf Eline. Elke dag sturen de kleuterjuffen een filmpje met een voorleesverhaal naar hun leerlingen. “Natuurlijk is er online fantastisch materiaal beschikbaar,” aldus kleuterjuf Marieke, “maar juist voor kleuters is het zien en horen van hun juf zo fijn en vertrouwd in deze tijd.”
Persoonlijk contact in deze tijd
De leerlingen uit groep 3 en 4 krijgen ook filmpjes toegestuurd en belletjes van hun leerkracht. In groep 5 tot 8 ontvangen leerlingen dagelijkse instructiefilmpjes van hun meester of juf. Directrice Wilma van der Blom van de Elimschool vertelt waarom: “Ook voor deze kinderen is het fijn om op de vertrouwde manier instructie te krijgen van hun meester of juf. Papa en mama leggen het soms toch net even anders uit. En bovendien staan ouders die thuiswerken, met kinderen om hen heen, voor een flinke uitdaging. Ons team probeert op deze manier de ouders een klein beetje te ontlasten. De oudere kinderen hebben via OneNote contact met hun leerkracht. Het is mooi om te zien hoe kinderen (en leerkrachten!) dit vlot oppikken. Zo maken we samen als Elim-team, samen met onze leerlingen en hun ouders, het beste van deze situatie.”