Wethouder Schuurman heeft het plan voor de snelfietsroute F20 teruggekregen voor nieuw onderzoek. Alle fracties waren kritisch over de participatie, de verkeersveiligheid op delen van het voorgestelde tracé en de financiering.
De insprekers waren allemaal niet tevreden over het voortraject. Marieke van der Putten van de belangenvereniging ‘s-Gravenweg kreeg de belofte om met de gemeente en de belangengroep om tafel te gaan zitten over een deel van het tracé over deze historische weg. Daarom was de verbazing groot dat er nu al voor een tracé was gekozen zonder het eerder beloofde overleg. De heer Nederlof sprak namens een aantal bedrijven aan de ’s-Gravenweg, en had de belofte dat er over de inhoud van zijn alternatieve plan zou gesproken worden. Hem werd gemeld dat hij het beste naar de provincie kon gaan. Wout Meppelink was bevreemd dat hij moest opkomen met 920 handtekeningen voor de veiligheid van de bewoners tegen het college in plaats dat het college voor de veiligheid van haar inwoners opkwam. Veel inwoners noemde het niet luisteren naar alternatieven die aangedragen werden tijdens klankbordgroep vergaderingen zelfs schofferend volgens hem.
De gemeenteraad sprong hier gelijk boven op, bij alle partijen was de participatie toch wel een onderwerp waar men niet tevreden over was. Klovert van D66 had hierover veel vragen met name ook over het niet laten participeren van de belangenvereniging ‘s Gravenweg. Hij wilde ook weten hoe men tot deze keuze was gekomen om dit tracé te kiezen.
Die vraag speelde ook bij van Drenth van NEZ die echt zich afvroeg hoe men tot deze keuze had kunnen komen, bijvoorbeeld met een haakse kruising met de Middelweg. Voor hem gaat de veiligheid voorop en pleitte hij voor een noordelijke route.
Rodenburg (SP) deelde een fietsbel uit aan wethouder Schuurman om wakker te worden. Ze had op zaterdag nog veel inwoners gesproken. De bewoners stonden langs de weg om haar en haar fractie op de pijnpunten van de Oost en Westringdijk te wijzen en had ook veel moeite met de manier van participatie waarbij alternatieven van de tafel werden geveegd.
Damen (PvdA/GroenLinks) vroeg zich af of de voelsprieten van het college niet hadden gewerkt door dit plan te maken op een route waar bijvoorbeeld ook veel schoolkinderen fietsen en geen rekening te houden met de gevoelens aldaar. Hij riep op dat het plan teruggetrokken moest worden, het is niet uitvoerbaar qua veiligheid en riep op meer tijd te nemen voor een beter gedragen plan dan een onveilig plan.
De Ruiter (CDA) hekelde dat er snel besloten moest worden voor provinciale subsidie wat belangrijker lijkt dan de veiligheid voor de eigen bewoners. Wat het CDA betreft komt er geen snelfietsroute op zowel de Oostringdijk/Westringdijk als in de dorpsstraat. De inwoners van Moordrecht zijn geen pinautomaat voor de provincie Zuid Holland.
Wiegman (VVD) vond dat je bij twijfel niet moest inhalen en riep de wethouder op verder te onderzoeken over de veiligheid, Wat hem betreft is de Oostringdijk/Westringdijk totaal niet geschikt voor snelheid van fietsen. Er is geen voetpad aan de weg en de weg is smal. Mensen maken graag wandelend een ommetje op de weg en is niet geschikt voor snelheid.
Volgens van der Spek (ChristenUnie/SGP) is het poldertracé een prima alternatief. De ‘s-Gravenweg ontsluiting bij de bedrijven baart hem zorgen in dit gekozen tracé. Hij stelt ook voor om een onderzoek te doen naar de veiligheid van de Oostringdijk/Westringdijk om aan tonen dat het te onveilig is om dit door te zetten en hiermee naar de provincie te gaam.
Wethouder Schuurman stak zijn hand in eigen boezem en gaf toe dat de participatie niet goed verlopen was en dat de mensen met andere verwachtingen waren gekomen dan waargemaakt kon worden bij de inspraakavonden. Hij zag dat het beeld bij de inwoners een ander beeld hadden dan bij hem. Hij benadrukte dat Gouda en Capelle al klaar zijn met de keuze met de tracékeuze. Hij stelt het volgende voor :
1. Onderzoek naar de gevolgen voor de veiligheid op de ‘s-Gravenweg, Oostringdijk en Westringdijk en dat samen met de bewoners te doen. Hij wil hierin ook de politie betrekken over de inrichting
2. Een onderzoek naar een route buitenom die een combinatie is van eerder onderzochte routes. Hij gaat ook stevig in overleg met de provincie over eventuele extra bijdrage
3. Onderzoeken of er een combinatie gemaakt kan worden met de zogenaamde ambitieroute waar in tijd van 5 jaar een route komt voor snelle fietsen.
Raadslid Damen pleit om het plan van de Oostringdijk en Westringdijk niet verder te onderzoeken en vraagt aan de rest van de raad om dit te steunen. Hiervoor krijgt hij niet alle handen op elkaar want meerdere fracties zien een extra onderzoek juist al munitie naar de provincie. Rodenbrug pleitte nogmaals voor een onderzoek naar de veiligheid van de huidige situatie op de Oostringdijk/Westringdijk.
De raad wilde het voorstel hierdoor ook niet in stemming brengen en heeft het teruggeven aan het College van B&W. Stemming had het voorstel niet overleefd, geen van de zeven raadsfracties had er iets positiefs over te melden.